چکیده:
هدف: پژوهش حاضر بر پایهی نظریهی شناختی ـ رفتاری و با هدف بررسی تأثیر درمان شناختی ـ رفتاری بر کمال گرایی، تأییدطلبی و علایم عاطفی، شناختی و جسمی افسردگی بیماران مبتلا به اختلال درد انجام شده است.روش: با به کارگیری طرح پژوهشی تک موردی 3 آزمودنی زن مبتلا به اختلال درد در مراحل پیش از مداخله، اواسط مداخله، پایان مداخله، و یک ماه پس از آن در مرحلهی پیگیری با بهرهگیری از مقیاس نگرشهای ناکارآمد (خرده مقیاسهای کمال گرایی و تأییدطلبی) و آزمون افسردگی بک ارزیابی شدند.یافتهها: این بررسی نشان داد که درمان شناختی- رفتاری تأثیر بیشتری بر کاهش تأییدطلبی و علایم عاطفی و جسمی افسردگی داشته است.نتیجه: این بررسی تأثیر درمان شناختی- رفتاری را بر کمالگرایی و تأییدطلبی بیماران مبتلا به اختلال درد، متفاوت نشان داد.
خلاصه ماشینی:
"1 1- International Association for Studying Pain2- Kaeptein 3- Craige4-Melzack 5- Wall6- Rosenzweig 7- Lineman8- Breedlove 9- gate control10- Beck 11- cognitive schema12- Clark 13- Fairburn14- Wishman 15- Friedman16- autonomy 17- sociotropy18- Abramson 19- Persons20- Miranda 21- Perloof22- Blott 23- Niven24- Weisenberg 25- Wade26- Dougherty 27- Archer28- Price 29- Porter30- Alder 31- Abraham 32- Brannon 33- Feist از دیدگاه اشمیتز1، سیل2 و نیلگس3 (1996) که مدل پردازش دوگانهی برنداستاتر4 و همکاران (1993، به نقل از اشمیتز و همکاران، 1996) را در زمینهی درد به کار بردهاند، دو روش رویارویی وجود دارد: جذبی5 و انطباقی6.
1- Yazdandoost2- daily activity scheduling3- graded activity 4- behavioral experiment5- self-reinforcement 6- thought restructuring 7- coping self-statement جدول 2- نتایج تحلیل واریانس یک طرفهی نمرههای علایم عاطفی، شناختی و جسمی آزمودنیهای پژوهش آزمودنی اول منبع تغییرات درجات آزادی نسبت F سطح معنیداری علایم عاطفی علایم شناختی علایم جسمی علایم عاطفی علایم شناختی علایم جسمی علایم عاطفی علایم شناختی علایم جسمی بین گروهی 2 2 2 96/5 42/1 38/9 02/0 ــ 005/0 درون گروهی 10 10 10 کل 12 12 12 آزمودنی دوم بین گروهی 2 2 2 84/8 54/0 23/11 005/0 ــ 02/0 درون گروهی 11 11 11 کل 13 13 13 آزمودنی سوم بین گروهی 2 2 2 55/3 71/0 20/1 ــ ــ ــ درون گروهی 12 12 12 کل 14 14 14 نمودار1- نتایج مربوط به کمالگرایی و تأییدطلبی آزمودنی اول آزمودنی دوم نیز مانند آزمودنی اول در پیش آزمون نمرهی بالاتری در زیر مقیاس کمال گرایی نسبت به زیر مقیاس تأییدطلبی به دست آورد."