Skip to main content
فهرست مقالات

همه گیرشناسی اختلال های خواب در دانش آموزان ابتدایی شهر تهران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (9 صفحه - از 50 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : خواب ، اختلال ، فراوانى اختلال‌هاى خواب ، اختلال‌هاى خواب ، بررسى میزان فراوانى اختلال‌هاى خواب ، کودکان ، پژوهش بررسى میزان فراوانى اختلال‌هاى ، بررسى فراوانى اختلال‌هاى خواب ، روى فراوانى اختلال‌هاى خواب ، فراوانى

خلاصه ماشینی:

"روش:برای انجام یک بررسی توصیفی-مقطعی یک پرسش‌نامه که دارای اطلاعاتی در زمینه‌ی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی کودک،ساختار خانواده و رفتارهای خواب بود توسط والدین 692 کودک در مدارس ابتدایی شهر تهران تکمیل شد. در این بررسی فراوانی این (1)- Kahn (2)- Van de Merck (3)- Rebuffat (4)- Owen (5)- Spirito (6)- McGuinn (7)- Nobile (8)- Paavonen (9)- Aronen (10)- Moilanen (11)- Stein (12)- Mendelson (13)- Obermeyer (14)- Amromin (15)- Benca (16)- Fischer (17)- Pauley (18)- Mcguire ژ(19)- Simond (20)- Parraga اختلال 3/2%به دست آمد که تفاوت اندکی با یافته‌های یادشده دارد. (1)- Rona (2)- Li (3)- Guliford (4)- Chinn (5)- Rotter (6)- Taylor (7)- Hersow این پژوهش فراوانی نابهنجاری خواب را در کودکان مادرانی که تحصیلات دانشگاهی نداشتند بیشتر از گروه دیگر نشان داد. کان و همکاران(1989)نیز میزان بیشتری از اختلال وحشت خواب،کابوس شبانه و راه رفتن در خواب را در گروهی از کودکان که پدر و مادر آنها با یکدیگر زندگی نمی‌کردند گزارش نمودند. موضوع دیگر مورد بررسی در پژوهش حاضر، ترس‌ها و نگرانی‌های کودک پیش از خواب بود و همان‌گونه که انتظار می‌رفت با بسیاری از اختلال‌های خواب مانند بی‌خوابی و نابهنجاری خواب ارتباط معنی‌داری داشت و این نکته نیز یادآور نقش مهم استرس‌ها در ایجاد اختلال‌های خواب است. در بررسی‌های چندی برابر نمونه بلدر و همکاران(1997)،اسمج و همکاران(1999)و (1)- Smedje (2)- Broman (3)- Hetta اشتاین و همکاران(2001)نیز تماس بدنی طولانی با پدر و مادر بیش از خواب و یا رفتن کودکان به رختخواب والدین برای قسمتی از شب سبب فراوانی بیشتر اختلال‌های خواب گزارش شده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.