چکیده:
توجه به اهمیت نارساییهای شناختی در اسکیزوفرنیا بهویژه در تعیین محل اختلال عصبشناختی زمینهای که همراه با این اختلال وجود دارد، این پژوهش با هدف بررسی نارساییهای شناختی در بستگان درجه اول این بیماران به علت این که دارای همان آسیبپذیری ژنتیکی برای این اختلال میباشند، انجام شده است.روش: در این پژوهش مقطعی، 30 نفر بیمار مبتلا بهاسکیزوفرنیا، 30 نفر بستگان درجه اول و 30 نفر که بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند، آزمونهای تداعی زوجی کلامی، تداعی زوجی بینایی، فراخنای اعداد وکسلر و آزمون پاسات را تکمیل کردند. دادهها بهکمک آزمون آماری t ، تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی توکی، آزمون خیدو و آزمون کروسکال- والیس تحلیل گردیدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشانگر تغییراتی در حافظه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و بستگان درجه اول آنها نسبت به گروه گواه بود. همچنین گروه بیماران و بستگان درجه اول تفاوت معنیداری را در آزمونهای تداعی زوجی کلامی، تداعی زوجی بینایی، فراخنای اعداد رو به عقب و پاسات نشان دادند. نتیجهگیری: افت فعالیتهای شناختی در بستگان درجه اول بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا، دیده میشود. آزمونهای تداعی زوجی کلامی، تداعی زوجی بینایی، فراخنای اعداد رو به عقب و پاسات میتوانند آسیبپذیری افراد را در برابر بیماری نشان دهند.
خلاصه ماشینی:
"1- Hill 2- Beers3- Kmiec 4- Keshavan5- Sweeney 6- endophenotype7- neurobiological 8- Worsley9- Park 10- Conklin11- Curtis 12- Katsanis13- Lacono 14- Toomey15- O'Driscoll 16- Laurent17- verbal memory 18- visual memory19- working memory 20-Verbal Paired Association Test 21- Wechsler22- Visual Paired Association Test 3) آزمون فراخنای اعداد رو به جلو و رو به عقب1: این آزمون هم یکی از زیرمقیاسهای فرم تجدید نظر شده آزمون حافظه وکسلر (وکسلر، 1987) است و هم یکی از زیر مقیاسهای آزمون هوشی وکسلر (وکسلر، 1981) میباشد.
همچنین آزمون تعقیبی توکی نشان داد که در اغلب آزمونها تفاوت آماری معنیداری بین نمرههای آزمونها در بستگان درجه اول و بیمار وجود ندارد و تفاوت در میانگین نمرههای بیماران با گروه گواه و نمرههای خانواده با گروه گواه میباشد (به غیر از آزمون پاسات ]دو ثانیه[ و حافظه دیداری اخیر4 که میانگین نمرههای خویشاوندان و بیمار با هم تفاوت معنیداری داشتند) (جدول 1).
یافتهها نشان دادند که بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و بستگان درجه اول آنها در آزمونهایی که حافظه در جریان را میسنجند، یعنی فراخنای اعداد رو به عقب و پاسات (فرم 4 ثانیه) عملکرد ضعیفتری نسبت به گروه گواه دارند.
شاید علت اختلال در همه آزمونهای حافظه مربوط به یک اختلال اساسیتر در "توجه" باشد، زیرا توجه بخش اصلی در یادگیری و حافظه میباشد و در چند بررسی نشان داده شده که توجه پایدار4 در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و خانواده آنها و در کسانی که با خطر ابتلا به این بیماری روبرو هستند نارسایی دارد (کرنبلات5 و کیلپ6، 1994)."