چکیده:
هدف: نظر به اهمیت نقش خوشبینی در سازگاری با رویدادهای استرسزای زندگی، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر خوشبینی بر راهبردهای کنارآمدن و سازگاری روانشناختی در نوجوانان انجام شده است.روش: در یک بررسی همبستگی و علی- مقایسهای 208 دختر و 147 پسر داوطلب کنکور سراسری که به روش خوشهای- تصادفی انتخاب شده بودند، بهکمک آزمون بازنگری شده جهتگیری زندگی، پرسشنامه روشهای کنارآمدن، مقیاس رضایت از زندگی و پرسشنامه سلامت عمومی بررسی شدند.یافتهها: خوشبینها بیشتر از بدبینها از راهبردهای کنارآمدن مسألهمدار، بهره میگرفتند، همچنین از سلامت عمومی بهتری برخوردار بودند (001/0p< ) و از زندگی رضایت بیشتری داشتند (001/0p< ). تحلیل رگرسیون نشان داد که خوشبینی - بدبینی مقدار معنیداری (05/0p< ) از واریانس راهبردهای کنارآمدن و سازگاری روانشناختی را تبیین مینماید. نتیجهگیری: این یافتهها نقش خوشبینی را در داشتن سازگاری روانشناختی بهتر تأیید میکنند.
خلاصه ماشینی:
"از این رو تفاوت در راهبردهای کنارآمدن و 1- Snyder 2- Lopez3- Carver 4- Aspinwall5- Taylor 6- Zeidner7- Hammer 8- Given9- Hooker 10- Monhan11- Shifren 12- Hutchinson13- Gaines 14- Cozzarelli15- Fourneir 16- Ridder17- Bensing 18- Fitzgerald19- Tennen 20- Affleck21- Pransky 22- Curbow23- Somerfield 24- Baker25- Wingard 26- Legro27- Friedman 28- Yali29- Lobel 30- Zhu31- Devincent 32- Meyer33- Rini 34- Dunkel-Schetter35- Wadhwa 36- Sandman37- Kaminer 38- Begley39- Lee 40- Czajka41- Nonis 42- Wright43- Park 44- Moore45- Turner 46- Adler47- Stanton 48- Snider49- Brunhart شخصیت را باید کنترل نمود.
همچنین برای بررسی تفاوت بین افراد خوشبین و بدبین، طرح علی- مقایسهای بهکار برده شد که در آن، خوشبینی- بدبینی بهعنوان متغیر مستقل و راهبردهای کنارآمدن و سازگاری روانشناختی بهعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند؛ به این صورت که آزمودنیها بر پایه نقاط 25 درصدی و 75 درصدی مقیاس خوشبینی در دو گروه بدبین و خوشبین جای داده شدند.
1 برای گردآوری دادههای پژوهش از چهار ابزار آزمون بازنگریشده جهتگیری زندگی1 (LOT-R)، پرسشنامه روشهای کنارآمدن2 (WOCQ)، مقیاس رضایت از زندگی3 (SWLS) و پرسشنامه سلامت عمومی4 (GHQ) بهره گرفته شد: آزمون بازنگریشده جهتگیری زندگی: این آزمون (شییر، کارور و بریجز5، 1994) نسخه کوتاهشده آزمون جهتگیری زندگی (LOT) (شییر و کارور، 1985) است که تفاوتهای فردی در خوشبینی - بدبینی را میسنجد (برای نمونه: در مواقع نامعین، همیشه انتظار بهترین چیز را دارم).
کالمن19، ویلسون20 و کالمن (1983) ضریب روایی همزمان دو 1- Puskar 2- Sereika3- Lamb 4- Tusaie-Mumford5- McGuinness 6- problem-focused 7- emotion-focused 8- Diener9- Emmon 10- Larsen11- Griffin 12- Horwitz13- Positive And Negative Affect Scale (PANAS) 14- Watson 15- Clark16- Tellegan 17- Goldberg18- Hiller 19- Kalman20- Wilson پرسشنامه سلامت عمومی و مقیاس ناامیدی بک را بر روی 101 نفر آزمودنی 69/0 گزارش کردند."