Skip to main content
فهرست مقالات

نیاز به روایات در تفسیر قرآن

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 10 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، روایات، تفسیر، تفسیر قرآن، قرآن کریم، مراد خدای متعال، فهم، پیامبر، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، نماز

خلاصه ماشینی:

"ـ «و اذا ضربتم فی الارض فلیس علیکم جناح ان تقصروا من الصلوة ان خفتم ان یفتنکم الذین کفروا» (نساء: 101) این آیه کریمه نیز از جمله آیاتی است که اگر بدون توجه به روایات به آن نظر شود، معنایی غیر از آنچه مقصود خدای متعال است، از آن فهمیده می‌شود؛ زیرا ظهور دارد در این‌که قصر خواندن نماز در سفر برای مسلمانان جایز است، آن هم در صورتی که از فتنه کافران ترس داشته باشند، در حالی که از طریق روایات معتبر، می‌یابیم که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، هم در حال امن و هم در حال خوف، نمازهای ظهر و عصر و عشا را در سفر قصر می‌خوانده‌اند و پی‌روی از این سنت نبوی بر مسلمانان واجب است. البته همان‌گونه که از ظاهر روایت به دست می‌آید، مقصود آن نیست که بدون قیم و معلم قرآن، نمی‌توان هیچ مطلبی از آیات استفاده کرد؛ زیرا هرچند جمله «قرآن جز با قیمی که هرچه در مورد قرآن بگوید حق باشد، حجت نیست» با قطع نظر از سیاق اطلاق دارد، ولی با توجه به این‌که منصور بن حازم این مطلب را از استدلال گروه‌های مختلف به قرآن فهمیده است، معلوم می‌شود: منظور از این جمله آن است که قسمتی از قرآن که قابل تمسک برای گروه‌های مختلف است و هرکسی معنایی از آن استفاده می‌کند، به قیمی، که معنای حق آن را بیان کند، نیازمند است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.