خلاصه ماشینی:
"» (18) مورخان اهل سنت و گزارش عاشورا در قرن سوم که فشار و اختناق عباسیان بر ضد شعایر اهلبیت علیهمالسلام ، بخصوص یاد و نام امام حسین علیهالسلام و عزاداری عاشورا، شدت یافت و متوکل عباسی در سال 236 مرقد مطهر حسینی را تخریب و با خاک یکسان کرد و بر زمین آن آب بست و زایران و عزاداران آن حضرت را به انواع شکنجه و اذیت گرفتار کرد، مورخان و نویسندگان اهل سنت داستان مصیبت امام حسین علیهالسلام و یاران او را در قالب تاریخ و قصه بازگویی نمودند و در واقع، حادثه کربلا از سینهها به کتاب منتقل گردید و جاودانه گردید.
» (29) مقتلنویسی در میان اهل سنت چنانکه در تلاش مورخان اهلسنت نسبت به ثبت جزئیات وقایع کربلا و تثبیت عزاداری امام حسین علیهالسلام از این رهگذر از سوی آنان اشاره شد، مسیری را که طبری در اهتمام به کتابت و احیای روایت انقلاب حسینی گشود، توسط مورخان پس از وی ادامه یافت و در قرن ششم شعبه جدیدی در تاریخ اسلام تحت عنوان «مقتلنگاری» به وجود آمد و برخی دانشمندان اهلسنت به گونه مستقل بدین مهم پرداختند.
شمال افریقا در مصر و سایر نقاط شمال افریقا با سقوط دولت فاطمیان و دستور ایوبیان مبنی بر منع تعزیهداری عاشورا و یا حتی جشن گرفتن، عزاداری مردم در روز عاشورای هر سال فراموش نشد و مردم اهل سنت نیز همچون شیعیان، مقام رأس الحسین، و سیده زینب را به عنوان مرکز تجمعشان برای یاد امام حسین و ذکر فضایل و مصایب اهلبیت علیهمالسلام انتخاب میکردند و از مناطق دور و نزدیک بدان نقاط سرازیر میشدند."