خلاصه ماشینی:
"به دلیل آنکه بحث حاضر در مورد آموزش دینی جوانان است، ابتدا ویژگیهای انگیزشی و توانشی و همچنین دیگر ویژگیهای شخصیتی آنها مورد بررسی قرار میگیرند، سپس بحث ارتباط ـ اعم از بحث مفهومی، تعریف و نوع ارتباط ـ مطرح میگردد و در نهایت، الگوهای آموزشی موجود بررسی میشوند و بهترین و مناسبترین الگویی که برای آموزش دینی جوانان مؤثر است ارائه میگردد: ویژگیهای بدنی، اجتماعی، عاطفی و ذهنی نوجوانان الف.
در هر حال، این واژه علاوه بر آنکه در ریاضی، فلسفه و زیستشناسی مورد استفاده قرار گرفته، در امور اجتماعی نیز مورد توجه است، به گونهای که در معنا و تعریف این واژه دو اصل مهم لحاظ شدهاند: یکی اصل شرکت کردن و یا مشارکت؛ (10) و دیگری اصل اعتماد؛ (11) مثلا، برای اینکه دو نفر باهم ارتباط برقرار کنند، باید این دو در چیزی باهم شرکت داشته باشند که این عامل را در انگلیسی (Sharing) میگویند.
سیره عملی پیامبر این بود که با مخاطبان خود از طریق همدلی، پذیرش مثبت بدون شرط، صداقت و گوش دادن فعال، ابتدا ارتباط عاطفی برقرار میکرد، سپس معارف دین را برای آنها بیان مینمود: «لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم.
» (30) پس در میان الگوهای موجود ـ الگوی تبلیغ، تدریس، تربیت و مشاوره ـ الگوی مشاوره برای آموزش و انتقال آموزههای دینی به جوانان از کارایی بیشتری برخوردار است؛ چه اینکه در این الگو، مشاور و راهنما در مرحله اول، با مراجعان خود ارتباطی عاطفی همراه با اعتماد متقابل ایجاد میکند."