چکیده:
نظر به ابیکه اداره کنندگان عمة کشورهای جهان همواره مشاغل
حساس و مسوولمتهای مهم را به افراد باهوش و با شخصت که
شاستگی اداره و هدات جامعه را داشته باشند واگذار میکنند و
اصولا افراه باهوش و با شخصیت از مرنبت اجتماعی بالایی
برخوردازند. پدران و مادران باید یکوشند که کودکان و نوجوانان
خود را خوب بشناسند و وبژگیهای شخصیتی آنان را با دقت مدنظر
و چنانچه ضربب هوشی فرزندشان در حد با باشدء با
استعانت ار خبرگان و کارشاسان در پرودش هوش و استعدادهای او
دنه این ثرتیبت» موجسات رشد جنههای رفتاری و شخصیتی
او را فراهم کنند. از نظر نویسنده یکی از ویژگیهای سعضی از
کودکان و نوجوانان در مرحلة اوّل. توان هوشی بالای آنان است که
چنان چه به موقع شناسایی و تقویت شود» نه تنها موجب پیش گیری از
بروز مشکلات رفتاری آنان خواهد شد بلکه باعت میشود که در
برابر ناکامی ها مقاومتر باشند و مسائل و مشکلات را بهتر و سریعتر از
سس بای خود بردارند. دراین مقاله نو یسنده محترم میکوشد ر
تعریف دانش آموزان تپزهوش و تشریح ویژگیهای شخصیتی آنان -
که حاصل مطالعات عمیق او در تحقیقات دانشمندان ابرانی و خارجی دراین زمینه است - وپیژگیهای شخصیتی کودکان و
داش آموزان را در دوره راهنمایی در رابطه با حالات پرون گرایی و
پرخاشگری و نوروتیکه با داش آموزان عادی مشابه مقاسه و
مشخص کند که آبا ین آنان تفاوتی وجود دارد با خیر. درامن
پژوهش» آزمودنیها پیست. دانش آموز تیزهوش و بیست. داش آموز
عادی در مقطع راهنمایی بودهاند. نتایج حکات از آن دارد که
داش آمسوزان تسیزهوش در مجموع این سه حالت بت به
داش اموزای عادی وضعت بهتری داشته و از شخصیت متعاد لتری
برخوردارند در نهایت. در مقاسة هر یک ازاین سه حالت
شخصیتی میان دو گروه مشخص شد که ویژگی پرخاشگری در
دانش آموزان بت به دانش آموزان عادی به مراب کم تر
است اما در دو حالت دیگکر تفاوت معناداری ملاحظه شده است.
این مقاله را آفای دکتر مختارملک پور» استاد دانشگاه
اصفهان به رشته تحریر درآورده و درا اختار فصلنامه گذاشته است
که به این وسیله از ایشان قدردانی میشود.
خلاصه ماشینی:
مقایسهء وضعیت شخصیتی دانشآموزان تیزهوش و عادی دورهء راهنمایی معرفی مقاله نوشتهء دکتر مختار ملکپور نظر به اینکه ادارهکنندگان همهء کشورهای جهان همواره مشاغل حساس و مسؤولیتهای مهم را به افراد باهوش و باشخصیت که شایستگی اداره و هدایت جامعه را داشته باشند واگذار میکنند و اصولا افراد باهوش و باشخصیت از مرتبت اجتماعی بالایی برخوردارند،پدران و مادران باید بکوشند که کودکان و نوجوانان خود را خوب بشناسند و ویژگیهای شخصیتی آنان را با دقت مدنظر بگیرند و چنانچه ضریب هوشی فرزندشان در حد بالا باشد،با استعانت از خبرگان و کارشناسان در پرورش هوش و استعدادهای او بکوشند و به این ترتیب،موجبات رشد جنبههای رفتاری و شخصیتی او را فراهم کنند.
جدول شمارهء 3 نتایج و اطلاعات آماری مربوط بهحالت پرخاشگری (به تصویر صفحه مراجعه شود)*5%> P همانگونه که اطلاعات آماری جدول شمارهء 3 نشان میدهد،در مورد پرخاشگری میان دانشآموزان تیزهوش و عادی تفاوت معناداری وجود دارد.
چند راهحل احتمالی که تا اندازهای مانع بهوجود آمدن مشکلات رفتاری و شخصیتی برای این کودکان میشود عبارتاند از: 1)یافتن تکالیف نسبتا مشکل و جالب توجه برای آنان،در خانه و مدرسه 2)کمک به آنان بهمنظور تحمل افراد عادی و احتمالا کمهوشتر،از روی میل و آگاهی 3)پرهیز از منفیگرایی نسبت به مراجع قدرت و اولیای امور 4)پرهیز از فاصله گرفتن از دیگران در این رابطه،والدین و معلمان باید تلاش کنند تا رابطهء دوستانهء کودک با سایر افراد تقویت شود و بدین ترتیب کودک تیزهوش خود را جزئی از جامعه و نه جدا از آن احساس کند.
A psycho-educational profile on 1593 gifted high school students.