چکیده:
از آنجا که مشارکت دانش آموزان بهویژه داش آموزان دور
متوسطه در اداره با به خصوصبات نوجوانان
اهمیت ویژهای دارد و می نواند.در افرزاش اعتماد به تفس و نیدار
کردن حس مدیریت آنان نقش اساسی ابقا نماید» مسلما تشویق آنان
به اتخاد روشهای مناست برای شرکت در اداره آمور آموزشی در
پیشبرد اهداف کلی آموزش و پرورش و پس از آن در بقیه زندگانی و
شرکت در امور اجتماعی جامعهای که بیش رو دارند میتوانداشثرات
تمررخشی داشته باشد.
نوسنده محترم مقاله کوشیده است تا روشهای عملی جلب
مشارکت این دسته از دانش آموزان را در امور آموزشی و پژوهشی در
شهرستان تبریز مورد بررسی قرار دهد و بر حاصل آن مقالهای را که
یش دو دارید بنگارد. او در ابتدا اهداف پژوهش و یشنه تحقیقات
در این زمینه را مختصرا بیان کرد و سپس جایگاه واهمیت مشارکت
داش آموزان را در مور مدرسه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
نوسنده یکه تحقیق یمایشی درباره مشارکت دانش آموزای را آغاز کرد و نمونه مورد مطالعة او ۷۲1 تفر دانش 36 تفر مدیر و
36 نفر معاون دبرستانهای شهر تبریز بودهاند. براساس متغیرهای
انگارهایی پارسئو فرضیههایی ارائه گردیده و به آزمون آنها اقدام
کرده است.
تایجی که از آی حاصل شده شانگر آن است که هر اندازه
قعالتهای جمعی در مدرسه بیش تر شود مبرزان مشارکت
داش آموزان افزایش میباید. در مدرسههایی که مسوولان آنها
مسابقههایی اعم از ورزشی» کناب خوانی و نظایر آن برگزار کرده
بودند دانش آموزان مشارکت بالاتری داشتند.
توسنده مخترم بافنه های خود را مورد تحزبه و تحلیل قرار داده و
با استفاده از آنها پیشهادهای کاربردی اراثه کرده است که در آن
تسوصیههابی سه داش آموزان و مسوولان: مدیران و سایر
دست اند رکاران در مورد آموزش و عرضه شده است,
فصلنامه ضمن توصیه به مدیران برای مطالعه این
مقاله» از آقای سیروس فخرایی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
که آن را تهیه کرده و در اخشار فصلنامه قرار دادهاند تشکر
میکند.
خلاصه ماشینی:
بررسی روشهای عملی جلب مشارکت دانشآموزان دورهء متوسطهء تبریز در امور آموزشی و پرورشی معرفی مقاله نوشتهء سیروس فخرایی از آنجا که مشارکت دانشآموزان بهویژه دانشآموزان دورهء متوسطه در اداره امور مدرسه با عنایت به خصوصیات نوجوانان اهمیت ویژهای دارد و میتواند در افزایش اعتماد بهنفس و بیدار کردن حس مدیریت آنان نقش اساسی ایفا نماید،مسلما تشویق آنان به اتخاذ روشهای مناسب برای شرکت در اداره امور آموزشی در پیشبرد اهداف کلی آموزش و پرورش و پس از آن در بقیه زندگانی و شرکت در امور اجتماعی جامعهای که پیش رو دارند میتواند اثرات ثمربخشی داشته باشد.
به این ترتیب،مدرسه علاوه بر اینکه از ماحصل کار و فعالیت دانشآموزان در جهت پیشبرد امور خود و رسیدن به اهداف آموزشی و پرورشی استفاده میکند،در ایجاد آمادگی نوجوانان امروز و جوانان آینده برای پذیرش نقش و قبول مسؤولیت در فعالیتهای مختلف جامعه مؤثر واقع میشود.
3-3-فرضیههای تحقیق در پژوهش حاضر،بهمنظور بررسی راههای مشارکت دانشآموزان فرضیههای زیر مورد آزمون قرار گرفت: 1-بین نحوهء ادارهء محیطهای آموزشی و میزان مشارکت دانشآموزان رابطه وجود دارد.
اگر ترتیبی داده شود که این مسابقات بیشتر جنبهء گروهی داشته باشند-مثلا دانشآموزان یک کلاس یا مدرسه با دانشآموزان کلاس یا مدرسهء دیگر در مسابقه شرکت کنند-در بالا رفتن روحیهء مشارکتجویی آنان تأثیر خواهد گذاشت.
5-ارائهء پیشنهادها با توجه به نتایج بهدستآمده از تحقیق حاضر،برای اینکه مسؤولان مدارس بتوانند عملا گامهایی برای افزایش مشارکت دانشآموزان در امور پرورشی و آموزشی بردارند، پیشنهادهای زیر ارائه میشود.