چکیده:
به منظور برری میزان فرسودگی شغلی مشاوران مدارس
نظام حد ید آموزش متوسطة استان کردستان در سال تحصیلی
78 - ۱۳۷7 با عنایت نه کوچکی جامعة آماری» کلیة مشاوران که
تعداد آنان ۱۴۵ نفر( ۸2 نفر مرد و 63 نفر زن) ای یک
مطالعة توصیفی با استفاده از پرسشنامة فرسودگی شغلی ( که ضریب
پایایی آن دراین پژوهش به روش بازآزمایی 0/76 و با استفاده از
فرمول آلفای کرناخ 0/80 محاسبه گردید) و پرسشنامة محقق
ساخته مورد پژوهش قرار کرفتند. دادههای لازم گردآوری شد و
تایج با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و ضرایب همبستگی
پیرسون و کندال اراثه گردید.
تایح پژوهش بانگر آن است که 22/1 درصد از مشاوران به
دلیل فرسودگی زباد در رنجاند. در ضمن. بین نوع نگرش مشاوران
دربارة اهمیت. کار مشاوره و میزان فرسودگی شغلی آنان و همچنین
نو تکرش مشاوران در خصوص میزان همکاری سایر کارکنان و
میزان فرسودگی شغلی آنان تفاوت وجود دارد. به علاوه» معلوم شد که بین سایق خدمت و فرسودگی شغلی مشاوران ضریب هم ستگی
0/07 دجود دارد و پرداختن به خدمات مشاورهای موجب بروز
افسردگی شغلی میشود به علاوه بین تعداد ساعات دورههای ضمن
خدمت و میزان فرسودگی ضریب همبستگی 0/06 وجود دارد اما
ای با سابقة خدمت در مشاوره مشت است» اکرچه شدت
آنها ضعیی میباشد. در تتایج مورد قرار گرفه و
پیشنهادهابی شده است که باهم آنها را در مقاله میخوانیم.
این مقاله را آهای نصرالله عرفانی عضو هیات علمی دانشگاه
کردستان نوشته و در اختیار فصلنامه قرار داده است که به این وسبله
از تاسرده قدردانی میشود.
خلاصه ماشینی:
میزان این فرسودگی چهقدر است؟چه عواملی با آن ارتباط دارد و چه راهحلهایی برای مقابله با آن پیشنهاد میشود؟ اهمیت و ضرورت مسأله نظام آموزش و پرورش هر سال بهمنظور تأمین مشاوران مدارس از طریق استخدام نیروهای جدید یا جذب سایر دبیران علاقهمند اقدام میکند و با به اجرا گذاشتن دورههای آموزش ضمن خدمت برای آنان متحمل هزینههایی نیز میشود اما بنابهدلایل مختلف و شاید بهدلیل فرسودگی شغلی،هر سال تعدادی از مشاوران انصراف خود را اعلام میکنند و مایلاند که در زمینههای آموزشی بهخدمت خود ادامه دهند.
ارائهء نتایج جدول شمارهء 1:توزیع فراوانی،درصد و میانگین نمرهء فرسودگی شغلی افراد مورد مطالعه برحسب متغیرهای جنسیت،وضعیت تأهل،رشتهء تحصیلی،محل اخذ مدرک و وضعیت استخدامی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تعداد:145 اطلاعات جدول شمارهء 1 بیانگر آن است که اندکی بیش از نیمی از افراد مورد بررسی (145نفر)را مردان(6/56 درصد)تشکیل میدهند.
جدول شمارهء 4-توزیع فراوانی،درصد و میانگین نمرهء فرسودگی افراد مورد بررسی برحسب سابقهء خدمت در مشاوره (به تصویر صفحه مراجعه شود) تعداد:145 میانگین:49/2 انحراف استاندارد:41/1 کمترین سابقه:1 بیشترین سابقه:7 جدول شمارهء 4 بیانگر آن است که میانگین سابقهء خدمت مشاوران در امر مشاوره 49/2 سال است.
جدول شمارهء 7-توزیع فراوانی،درصد و میانگین نمرهء فرسودگی افراد مورد بررسی برحسب نگرش آنان دربارهء میزان همکاری عوامل آموزشگاه (به تصویر صفحه مراجعه شود) تعداد:145 نتایج جدول شمارهء 7 نشان میدهد که بهنظر اغلب مشاوران(9/77 درصد)میزان همکاری عوامل آموزشگاه با آنان زیاد است.
جدول شمارهء 10-ضریب همبستگی بین وظایف شغلی و نمرهء فرسودگی شغلی افراد مورد بررسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تعداد:145 نفر نتایج جدول شمارهء 10 بیانگر آن است که بین وظایف شغلی مشاوران و میزان فرسودگی شغلی آنان رابطهء ضعیفی وجود دارد.