چکیده:
نظربه هاق اندازه گیری از یک بعد به دو دستة اساسی تقسیم
میشود: نظریة کلاسیکه و نظربههای جدید اندازه گیری(IRT)
این پژوهش از طریق دادههای اجرای سه آزمون
رباضیات» فیزیک و درس فنی که در مودد 430نفر از داوطلبان
کنکور داخلی وزارت نیرو اجرا شده نود به مقاسة نظربات
کلاسیکه و جدید از لحاظ برآورد پارامترهای سوال و توانای
برد اخته است.
تحلبلهای کلاسیک دادهها از طریق برنامةSPSS و برآورد
پارامترهای سوّالی و توانایی بر حسب مدلهای جدید اندازه گیری از
طریق ترم افزار رایانهای BILOG در کالیفریای آمریکا انججام
گرفتهاست. مقاسة مدلهای مختلف اندازه کیری از نظر برآوردهای
متفاوت با مشابه پارامترهای سوّال به وسیلة تایع آگاهی و آزمون ۲
واسته. به آزمون و ارزیابی گذاشته شد. نتایج شان داد که مدل
کسکه و مدلهای IRT برآوردهای متفاوتی برای پارامترهای
سوّال ده دست میدهند د برآورد پارامترهای سوّال در پایة مدلهای IRT بهویژه مدل سه پارامتری» دقیبقتر از برآورد پارامترهای سوال
بر اساس مدل کلاسک و مدلهای سادهتر IRT است. مقاسة
مدلها از نظر برآورد متفاوت پارامتر توانایی آزمودنیها به
آزموی کای اسکوتر آزموده شد. نتایج این مرحله نیز تفاوت مدلها را
در برآوره پارامتر توانایی آشکار ساخت واشان داد که مدل سه
پارامتری سبت به مدل کلاسکه وحتی مدلهای یک و دو
پارامتریIRT برآوردهای متفاوتتر و دقیقتری ارائه میدهد.
این مقاله خلاصهای است از بایان نام تحصیلی دور
کارشناسی ارشد آقای مهدی فراهانی. کارشناس آموزش وزارت شرو
که با راهنمایی آقای دکترمحندکاظم سلیمیزاده» عضو هیات علمی
داشگاه علامه طباطایی تهبه شده و در اختبار فصلنامه قرار گرفته
است. بدین وسیله از ابشان سپاسگزاری میشود.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش از طریق دادههای حاصل از اجرای سه آزمون ریاضیات،فیزیک و درس فنی که در مورد 430 نفر از داوطلبان کنکور داخلی وزارت نیرو اجرا شده بود،بهمقایسهء نظریات کلاسیک و جدید از لحاظ برآورد پارامترهای سؤال و توانایی پرداخته است.
نتایج این مرحله نیز تفاوت مدلها را در برآورد پارامتر توانایی آشکار ساخت و نشان داد که مدل سه پارامتری نسبت به مدل کلاسیک و حتی مدلهای یک و دو پارامتری IRT برآوردهای متفاوتتر و دقیقتری ارائه میدهد.
راید برای تحلیل دادههای چهار خرده آزمون مورد استفاده-شامل محاسبات عددی، تجسم فضای سهبعدی،خزانهء لغات و استدلال ریاضی-از نرمافزارهای BILOG و TESTFACT بهره گرفت و براساس یک نمونهء 406 نفره از آزمودنیها و با حذف سؤالهایی که کمتر از 75 درصد آزمودنیها به آنها پاسخ داده بودند،نتیجه گرفت که هر چهار خردهآزمون از لحاظ سطح دشواری سؤالها و قدرت تشخیص افراد در سطوح مختلف توانایی،تفاوت داشته است.
و با بیش از 99 درصد اطمینان معنادار است بلکه توابع آگاهی مدلهای دو پارامتری و یکپارامتری نیز برای آزمون از تابع آگاهی هر خردهآزمون براساس مدل کلاسیک در همین سطح تفاوت معناداری دارد.
جدول شمارهء 1-محاسبهء آزمون t گروههای وابسته برای تفاوت بین توابع آگاهی آزمونها برحسب مدلهای مختلف (به تصویر صفحه مراجعه شود) 45/2-01/0 t(cr) 69/1-05/0 t(cr) 32- df 33- n فرضیهء 2 مدعی است که مدل سهپارامتری نظریهء سؤال-پاسخ توانایی افراد را نسبت به مدل کلاسیک اندازهگیری بهگونهای متفاوت و دقیقتر برآورد میکند.
نتایج نشان داد که نه تنها توانایی برآوردشده برای افراد براساس مدل سهپارامتری از مدل کلاسیک متفاوت است بلکه حتی مدلهای دو و یکپارامتری نیز در برآورد پارامتر توانایی آزمودنیها با مدل سهپارامتری تفاوت و تمایز دارد.