چکیده:
دست بای به فرصتهای عادلانة آموزشی برای همه -
صرف نظر از تفاوت های چسی» منطقهای» مدذهبی» نرادی و -
یکی از ماحت مهمی است که ذهن سیاست گذاران و برنامه دیزان
آموزشی راابه خود معطوف کرده است. مرور شین تحقیقات انجماع
شده در زمینة تابرابریهای آموزشی در ایران حاکی از این است که
فرصتهای آموزشی در مناطق مختلف کشور به طور بکسان توزیع
نمیشود. محور اصلی مقالة حاضره سررسی موضوع نایرابریهای
آموزشی و شناسایی عوامل موّثر در ایججاد این تابرایریها است.
جامعة آماری این تحقیق شامل دانش آموزان پایههای پنجم
ابتدابی و راهنمایی در سال تحصیلی ۰ ۷۹-۸ بوده و نمونة تحقیق
دربرگیرندة ۰ ۳۰ نفر از دانش آموزان شش استان کشور ( کهگیلوبه
و بویراحمده فارس» کردستان» اصفهان» ابلام و سیستان و
بلوچستان) است.
برخی از نتایج این مطالعه به شرح زیر
در دور نابراسری در زمینة دست بای به
فرصت های آموزشی برای دختران بیش از پسران است.
2- در دور آموزش عمومی» ین دختران و پسران در رمینهة
دست پایی برابر یه فرصتهای آموزشی و نوع منطقه (میزان
محرومیت استان) تفاوت وجود دارد. این تفاوت با محرومیت بیش تر
دختران در مناطق محروم بر اساس شاخص توسعة انسانی همراه
است
خلاصه ماشینی:
2-در دورهء آموزش عمومی،بین دختران و پسران در زمینهء دستیابی برابر به فرصتهای آموزشی و نوع منطقه(میزان محرومیت استان)تفاوت وجود دارد.
خلاصهء بحث در پاسخگویی به سؤال اول تحقیق که:آیا بین دختران و پسران دانشآموز در دورهء آموزش عمومی در زمینه دستیابی برابر به فرصتهای آموزشی(با مصادیق پوشش تحصیلی ظاهری و واقعی،نرخ جذب،نرخ گذر ظاهری و توزیع درصدی دانشآموزان در دوره عمومی)تفاوت وجود دارد،نتایج نشان داد که: 1-نسبت دانشآموزان دختر به پسر و همچنین نسبت دانشآموزان دختر به کل دانشآموزان در مناطق شهری و روستایی،کمتر است.
بهمنظور پاسخگویی به سوال دوم تحقیق که:آیا بین دختران و پسران دانشآموز در دوره آموزش عمومی در زمینه دستیابی برابر به فرصتهای آموزشی و نوع منطقه- میزان محرومیت استان-تفاوت وجود دارد؟این یافتهها بدست آمد: با توجه به اینکه پژوهشگر قصد داشت رابطه بین دو متغیر محرومیت استان و نرخ گذر دختران را فارغ از زمان و یا سال تحصیلی در جامعه بررسی کند،دو گروه نمونه انتخاب شد.
برای پاسخگویی به سؤال سوم تحقیق که:مسائل و عوامل بازدارنده در خصوص دستیابی برابر به فرصتهای آموزشی برای دختران دانشآموز در دوره عمومی در سطح کشور کدام است و آنها را به چند دسته عمده میتوان طبقهبندی کرد،از تلخیص، جمعبندی و تحلیل پرسشنامههای دانشآموزان،والدین و کارشناسان این یافتهها بهدست آمد: @پرسشنامه والدین 1-با بررسی رابطه وضع مالی خانواده و سختی معیشت،بهعنوان رادع و مانع تحصیل فرزندان،این نتیجه حاصل شد که بین فراوانیهای مشاهده شده و فراوانیهای مورد انتظار تفاوت معنیداری وجود دارد.
2-بین دختران و پسران دانشآموز در دوره آموزش عمومی در زمینه دستیابی برابر به فرصتهای آموزشی و نوع منطقه(میزان محرومیت استان)تفاوت وجود دارد.