خلاصه ماشینی:
د)طی سالهای 1376 تا 1381 اکثر مراکز تربیت معلم موجود از نظر ضوابط تأسیس و نیروی انسانی،مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات و فنآوری قرار گرفتهاند و تربیت معلمان مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش برای دورههای ابتدایی و راهنمایی عملا از این طریق تأیید شده است.
به همین دلیل، برنامهریزان آموزشی در سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور این تفکر را تقویت میکنند که به جای توسعهء مراکز تربیت معلم و اجرای قانون متعهدین خدمت،بهتر است وزارت آموزش و پرورش نیروی انسانی مورد نیاز خود را همه ساله از طریق برگزاری مسابقات استخدامی با شرکت فارغ التحصیلان داوطلب دانشگاهها تأمین کند.
3-افرادی که از طریق مسابقهء استخدامی و با گذراندن دورهء معلمی به خدمت وزارت آموزش و پرورش درمیآیند،از نظر توان تدریس و ایفای نقشهای معلمی با فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم و دبیر تفاوت قابل ملاحظهای ندارند و حتی میتوان افراد مناسبتری را برای خدمت در این وزارتخانه انتخاب کرد.
این لایحه در 14 ماده و 4 تبصره تهیه شده است و نکات مهم و مورد توجه آن عبارتاند از: -تأمین و تربیت نیروی انسانی مناطق مختلف کشور از میان داوطلبان بومی -تأمین معلم از راههای زیر: الف)جذب فارغ التحصیلان دورههای کاردانی،کارشناسی و بالاتر مراکز تربیت معلم و رشتههای دبیر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور.
برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز مناطق محروم و روستاها لازم است علاوه بر مراکز تربیت دبیر(لیسانس و بالاتر)کماکان مراکز تربیت معلم دو ساله به صورت شبانهروزی به کار خود ادامه دهند و نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت علوم تحقیقات و فنآوری در سطح کاردانی(مناطق محروم)،کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترا در رشتههای مختلف تربیت گردد.