چکیده:
پژوهش حاضر رابطهء بین آزادی عمل و تعهد شغلی دبیران مدارس متوسطهء شهر اصفهان را مورد بررسی قرار میدهد. برای نیل به اهداف،از روش تحقیقی توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی و از پرسشنامههای استاندارد آزادی عمل و تعهد شغلی استفاده شده است.گروه نمونه شامل 202 نفر از دبیران مدرس متوسطهء دخترانه و پسرانهء شهر اصفهان در سال تحصیلی 81-80 بوده که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شد.برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و نیز آمار استنباطی شامل رگرسیون چند متغیره،آزمونهای t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون توکی استفاده شد و نتایج حاصل بیانگر آن بود که:
-بین آزادی عمل دبیران و تعهد شغلی آنان رابطهء مثبت و معناداری مشاهده شد.
-بین هر یک از ابعاد آزادی عمل(تصمیمگیری،رشد حرفهای،مقام و منزلت کاری،خودمختاری،تأثیرگذاری بر برنامهها و خودکفایی)با هر یک از ابعاد تعهد شغلی(وابستگی حرفهای،وابستگی سازمانی،پایبندی به ارزشهای کار و مشارکت شغلی)رابطهء معناداری به دست آمد.
-بین آزادی عمل دبیران و تعهد شغلی آنان از نظر عوامل دموگرافیک(جنسیت، مدرک تحصیلی،سابقهء خدمت و نوع مدرسه)تفارت معناداری مشاهده شد.
این مقاله توسط سرکار خانم وجیهه گمینیان و آقاین دکتر قربانعلی سلیمی و دکتر سعید رجایی پور تدوین و به فصلنامه ارائه شده است که بدین وسیله از ایشان تقدیر و تشکر مینماییم.
خلاصه ماشینی:
جدول شمارهء 2-ضریب همبستگی بین تعهد شغلی با ابعاد آزادی عمل (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیهء سوم بیان میکند که بین آزادی عمل دبیران و هر یک از ابعاد تعهد شغلی آنان(وابستگی حرفهای،وابستگی سازمانی،پایبندی به ارزشهای کار و میزان مشارکت شغلی)رابطه وجود دارد.
تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که ادراکات آزادی عمل دبیران در زمینهء شاخصهای مقام کاری(000/0 p )،خودکفایی(002/0 p )و خودمختاری (000/0 p )در سطح 01/0(به تصویر صفحه مراجعه شود)؟؟؟ p معنادار بوده و بین نظرات دبیران زن و مرد در مورد شاخصهای فوق تفاوت وجود دارد.
همچنین تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که ادراکات تعهد شغلی دبیران در زمینهء شاخصهای وابستگی حرفهای(000/0 p )،وابستگی سازمانی (000/0 p )و پایبندی به ارزشهای کار(005/0 p )01/0(به تصویر صفحه مراجعه شود)؟؟؟ p معنادار بوده و بین نظرات دبیران زن و مرد در مورد شاخهای فوق تفاوت وجود دارد.
همچنین تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که ادراکات تعهد شغلی دبیران در خصوص شاخصهای وابستگی حرفهای(005/0 p )، وابستگی سازمانی(002/0 p )،پایبندی به ارزشهای کار(005/0 p )و مشارکت شغلی(000/0 p )در سطح 01/0(به تصویر صفحه مراجعه شود)؟؟؟ p معنادار بوده و بنابراین بین میزان تعهد شغلی دبیران در ابعاد فوق با توجه به مدرک تحصیلی آنان تفاوت وجود دارد.
همچنین تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که ادراکات تعهد شغلی دبیران در زمینهء شاخص پایبندی به ارزشهای کار در سطح 05/0(به تصویر صفحه مراجعه شود)؟؟؟ p معنادار بوده است.