چکیده:
یکی از راهبردهای اساسی و مؤثر در پیشگیری از جرائم و حل مسائل و مشکلات دانشآموزان،پر کردن ساعات بعد از تعطیلی مدارس به گونهای سازمان یافته است.این مسأله در پژوهش حار مورد بررسی قرار گرفته است.براساس پژوهشهای انجام شده، بیشترین جرائم مربوط به کودکان و نوجوانان و بیشترین آسیبهای جسمانی در فاصلهی ساعاتی که دانشآموزان تحت نظارت خانه و مدرسه قرار ندارند،به وقوع میپیوندد.به همین دلیل،ارائهی خدمات گوناگون با هدف تحت نظارت داشتن دانشآموزان در ساعات بعد از مدرسه ضروری به نظر میرسد. هدف اصلی برنامههای بعد از مدرسه عبارت است از آماده کردن بستری مناسب برای رشد عاطفی،اجتماعی و تحصیلی دانشآموزان.برای دستیابی به این هدف،لازم است امکانات مدارس،مساجد،کتابخانهها،سازمانها و نهادهای مختلف به کار
خلاصه ماشینی:
در برنامههای بعد از مدرسه باید فرصت کافی برای انجام دادن فعالیتهای آموزشی و مطالعه در اختیار دانشآموز قرار گیرد(بریگهاوس و وودس17،2000).
لامز به ذکر است که برنامههای بعد از مدرسه که در مدرسه و با استفاده از امکانات مدرسه اجرا میشوند،در مقایسه با دیگر انواع برنامهها هزینهی کمتری دارند و تعداد دانشآموزانی که از آنها استفاده میکنند نیز بیشتر است(کیس لیچ،1999).
مواد آموزشی و امکانات مورد نیاز پژوهشهای انجام شده دربارهی بعد از مدرسه نشان میدهد که سازمان یافته بودن برنامهها در موفقیت آنها نقش بسزایی دارد.
در ضمن،در صورت شناسایی امکانات خانوادهها میتوان از این امکانات نیز برای پیشبرد برنامه بهره برد؛برای مثال،ممکن است خانوادهای منزلی ما زاد بر نیاز داشته باشد که بتوان از آن جهت اجرای برناههایی نظیر آموزش آشپزی و ساختن وسایل ابتکاری استفاده کرد.
در برخی از موراد نیز مؤسسات خصوصی مجری این برنامهها مکانهای خاصی را برای اجرای این نوع برنامهها تدارک م بینند و اغلب امکانات یاد شده را در آنجا جمع میکنند ولی به دلیل بالا بودن هزینهی اجرای این نوع برنامهها،تنها عدهی معدودی از دانشآموزان قادر به استفاده از آنها هستند.
مدارس موظفاند به پدر و مارد دانشآموزان در طراحی برنامههای بعد از مدرسه توجه کافی داشته باشند و در عمل آنها را به کار گیرند؛چرا که مشکلات کودکاند و نوجوانان را که در اثر عدم نظارت بزرگسالان ایجاد شده است،بدون همکاری والدین نمیتوان حل کرد.
به نظر کیس لیچ(1999)مهمترین موضوع در طراحی انی برنامهها ایجاد زمینه برای فعالیتهای متناسب با سن دانشآموزان و تحت نظارت بزرگسالان آموزش دید و مجرب است.