چکیده:
از این مؤلف به سال 1378 اثری به نام « پژوهشی در مصحف امام علی علیهالسلام و سه مصحف دیگر» انتشار یافته، مشتمل بر سه فصل با این عنوانهاست: حضرت علی و مصحف او؛ مصاحف سهگانه؛ توقیف و اجتهاد در مصحف عثمانی. در این اثر نخست مصحف امام علی علیهالسلام بررسی شده، سپس به لحاظ آن که تبیین حقایق مربوط بدان مستلزم این است که چگونگی مصاحف سهگانه ابن مسعود و ابی بن کعب و عثمانی و اجتهادی بودن ترتیب مصحف عثمانی در مواردی که بر خلاف نزول مرتب شده، بیان گردد، این مباحث نیز بدان افزوده شده است. اینک به مناسبت ویژهنامهی امام علی علیهالسلام مناسب به نظر رسید، با نگاهی منقحتر به پارهای از مهمترین مطالب آن اشارهای برود.
خلاصه ماشینی:
"زید بن ثابت یقول قال رسول الله و نحن عنده طوبی للشام فقلنا ما باله یا رسول الله قال إن الرحمن لباسط رحمته علیه(11) چنان که ملاحظه میشود، متن این حدیث به گونهای پریشان نقل شده است: در روایتی «نؤلف القرآن» و در روایتی دیگر «نکتب الوحی» آمده و در روایت سوم هرگز از کتابت یا تألیف قرآن نزد رسول خدا سخن نرفته است؛ بنابر این به استناد آن نمیتوان گفت: قرآن نزد رسول خدا مرتب میشده است؛ به ویژه آن که مرتبسازی قرآن امر مهمی به شمار میرود و دواعی فراوانی برای نقل آن بوده است؛ از این رو لزوما باید راوایان فراوانی آن را نقل میکردند؛ نه آن که نقل آن به یک نفر منحصر باشد.
چنان که ملاحظه میشود، نه تن از صحابه و تابعان خبر مذکور را نقل کردهاند:راویانی که مرحلهی دوم کتابت مصحف علی علیهالسلام ، یعنی کتابت پس از وفات پیامبر صلیاللهعلیهوآله را گزارش کردهاند، به این قرارند: ابو رافع ابراهیم قبطی (ت 36 ق)، ابوبکر حضرمی عبدالله بن محمد (ز 115ق) و ابان بن تغلب (ت 141ق) و از امام صادق علیهالسلام ، سلیم بن قیس (4 ق ه- بعد 75 ق) از ابوذر غفاری (ت 32 ق) و سلمان فارسی (ت 34ق) و ابن عباس (ت 68) سالم بن ابی سلمه (ز 136ق) عبد خیر (ت ح 90 ق) از یمان (ز 13ق)، ابن سیرین (ت 110 ق) از عکرمه ( ت107ق) عبدالله بن عبدالرحمن (ت 145 ق)، جابربن یزید جعفی (ت 127 ق) از امام باقر علیهالسلام ."