چکیده:
پارادیمها در بطن خود حامل قواعد فرصتزا هستند و انسان در نگرش استراتژیک خود به دنبال فرصتها است.وقتی پارادیمها تغییر میکند،با خود فرصتهای جدیدی را به همراه میآورد.دلیل این امر این است که قواعد جدید فرصتهای جدیدی را میسازند.در بازارهای پایدار،مدیران میتوانند به استراتژیهای پیچیده که ثروت آفرینی و رشد قابل دارند دست یابند.در این شرایط،میتوان به دنباله روی از کارآفرینان پرداخت و فرصتها را در اینجا و آنجا با تعدادی قواعد ساده و معدودی فرآیندهای کلیدی شکار کرد.به عبارت دیگر،وقتی کسب و کار پیچیده میشود، استراتژی باید ساده شود.
مانند تمام استراتژیهای اثربخش،استراتژی به عنوان قواعد ساده درباره متمایز و متفاوت بودن است.اما برخلاف استراتژیهای سنتی،این تمایز از طریق پیوند دقیق و مستحکم بین سیستمهای فعالیت بارز بدست نیامده است.این تمایز از تمرکز برفرآیندهای کلیدی استراتژیک و تکوین قواعد سادهای به آن فرآیندها شکل میدهند،حاصل میشود.زمانی که از آن فرآیندها یک الگو پدیدار میشود،نتیجه حاصله میتواند مزیت رقابتی بلندمدت داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"در پارادایم تولید انحصاری قاعده اصلی این است که هرکس دانش فنی را در دست دارد برنده است اینرویکرد از مزیت رقابتی دانش فنی برای افزایش سهم خوددر بازار(به بهای کاهش سهم رقبا) استفاده میکند.
در پارادایم تولید انحصاری قاعده اصلی این است که هرکس دانش فنی را در دست دارد برنده است اینرویکرد از مزیت رقابتی دانش فنی برای افزایش سهم خود در بازار(به بهای کاهش سهم رقبا)استفاده میکند.
تغییر پارادایم و قواعد آن،همواره علائمی را از پیش آشکار میکند ولی درک این علائم برای کسانی که ذهن آنها را پاردایم جای انباشته شده باشد امکانپذیر نیست.
مدیرانی که در کسب و کار رقابت میکنند، میتوانند از طریق سه شیوه متمایز باهم مبارزه کنند میتوانند دژ محکمی بنا کرده و از آن دفاع کنند،میتوانند با پرورش و بهرهبرداری از منابع منحصربهفرد،به رقابت با دیگران بپردازند و یا اینکه با ایجاد انعطاف لازم از طریق قواعد ساده به ردیابی فرصتهای گذرا بپردازند.
سه رویکرد به استراتژی مدیرانی که در کسب و کار رقابت میکنند،میتوانند از طریق سه شیوه متمایز باهم مبارزه کنند:میتوانند دژ محکمی بنا کرده و از آن دفاع کنند،میتوانند با پرورش و بهرهبرداری از منابع منحصربهفرد،به رقابت با دیگران بپردازند و یا اینکه با ایجاد انعطاف لازم از طریق قواعد ساده به ردیابی فرصتهای گذرا بپردازند.
جدول 1: (به تصویر صفحه مراجعه شود) مدیرانی که این استراتژی را در پیش میگیرند؛معدود فرآیندهای کلیدی استراتژی و قواعد ساده اندکی را در موقعیتی قرار میدهند که جریان فرصتها سریعتر و عمیقتر است."