چکیده:
همچنان که فضای کسبوکار هر روز رقابتیتر و پیچیدهتر میگردد،معیارهای مالی عملکرد که به شکل سنتی مورد استفاده قرار گرفتهاند دیگر نمیتوانند به مدیران تمام اطلاعاتی را که برای اخذ تصمیمات هوشمندانه و استراتژیک لازم است ارائه دهند.یک ابزار قدرتمند برای ارائه چنین اطلاعاتی«کارت امتیاز متوازن»نامیده میشود؛آمیختهای از شاخصهای مالی و غیر مالی در ارتباط با مشتریان،فرآیندهای داخلی، یادگیری سازمانی،ارزش برای سهامداران،کیفیت،ارتباط با جوامع و....کارت امتیاز متوازن مدیران را قادر میسازد تا به بهبود مستمر عملکرد شتاب دهند،فرموله کردن و پیادهسازی استراتژیها را آسان نمایند و به منظور ایجاد ارزش،پاسخگویی نسبت به داخل و خارج سازمان را قوت بخشند.در این مقاله سعی شده است،ضمن مرور کوتاهی بر مفاهیم کارت امتیاز متوازن،مراحل پیادهسازی آن در سازمان مورد بررسی قرار گیرد.بنابراین فرض بر این است که خواننده به طور کلی با کارت امتیاز متوازن آشنایی دارد.
خلاصه ماشینی:
"راهنمای گامبهگام پیادهسازی «کارت امتیاز متوازن» به عنوان یک سیستم ارزیابی استراتژیک نویسنده: مهندس عقیل ملکیفر رئیس اندیشکده آصف محمد شالچیفرد کارشناس ارشد مدیریت اجرایی چکیده همچنان که فضای کسبوکار هر روز رقابتیتر و پیچیدهتر میگردد،معیارهای مالی عملکرد که به شکل سنتی مورد استفاده قرار گرفتهاند دیگر نمیتوانند به مدیران تمام اطلاعاتی را که برای اخذ تصمیمات هوشمندانه و استراتژیک لازم است ارائه دهند.
به طور نمونه در شرکت All State نمودار زیر به شکل علی معلولی در مورد یکی از معیارها ارائه گردیده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) شرکت فروشگاههای زنجیرهای Sears در سال 3991 و 4991 حرکت خود را به سمت ارزیابی عملکرد غیر مالی آغاز نمود.
این فرآیند که به آن فرآیند تدوین و انتشار کارتهای امتیاز گفته میشود،لایههای مختلف سازمان از جمله تیمها،بخشها و مدیران واحدها را درگیر میسازد تا معیارهایی را در سطح لایه سازمانی خود طراحی نمایند که به طور منطقی در راستای اهداف کلی سازمان باشد.
) @عدم پشتیبانی پیوسته و یکپارچه از سوی مدیریت @کوتاهی در مرتبط ساختن کارت امتیاز به سیستم گزارشدهی @مقاومت در برابر شفافسازی راهکار بسیار مناسبی که مدیران میتوانند برای مدیریت تغییر به هنگام پیادهسازی BSC اتخاذ نمایند،مشارکت دادن افراد گوناگون از واحدهای مختلف سازمانی و در سمتهای گوناگون است تا احساس پذیرش بهتری در کارکنان نسبت به رویکرد ارزیابی جدید ایجاد شود.
راهکار بسیار مناسبی که مدیران میتوانند برای مدیریت تغییر به هنگام پیادهسازی BSC اتخاذ نمایند،مشارکت دادن افراد گوناگون از واحدهای مختلف سازمانی و در سمتهای گوناگون است تا احساس پذیرش بهتری در کارکنان نسبت به رویکرد ارزیابی جدید ایجاد شود."