چکیده:
کترونیکی و موانع بر سر راه تحقیق آن در ایران مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. چگونگی قبول و استفاده از تجارت الکترونیکی در اینگونه شرکتها به ویژگیهای تجاری آنها باز میگردد به گونهای که به یک راه حل خاص تجارت الکترونیکی که برای همه مناسب باشدمشکل خواهد بود.لازم است شرکتهای کوچک و متوسط در زمینه مزایای تجارت الکترونیکی و چگونگی بهرهگیری از آن آموزش داده شوند.زیرا این نوع فنآوری هنوز توسط برخی از اینگونه شرکتها نامناسب تلقی میشود.
خلاصه ماشینی:
"مک گرگور9و بونکر01دریافتند که SME هایی که معیارهای استفاده از فنآوری اطلاعات خود را بر اساس انجام کارهای درست بنا کردهاند بدست میآورند[6] ویژگیهای تجاری متنوع و گوناگونی روی قبول و استفاده از IT در SME ها تأثیر میگذارند که عبارتند از: الف-اندازه شرکت(بر حسب تعداد کارمندان و نیز جابجایی مالی)که به میزان قابل توجهی با قبول IT مرتبط میباشد.
همچنین مطالعات اخیر چند عیب دیگر را بیان میکند که عبارتند از:حذف واسطهای تجاری توسط تجارت الکترونیکی به تیره شدن روابط با شرکای تجاری منجر میشود و بسیاری از مدیران SME ها از افزایش هزینهها در معاملات تجاریشان شکایت دارند که به استفاده از تجارت الکترونیکی نسبت دادهاند[5].
(به تصویر صفحه مراجعه شود) از مقیاس لیکرت به منظور ارزیابی موانع فوق استفاده میشود نتایج حاصل را تحقیق بشرح ذیل به ترتیب اهمیت ارائه می گردد: 1-خطرات امنیتی 2-فقدان آگاهی لازم مدیران در خصوص بکارگیری تجارت الکترونیکی 3-فقدان مهارتهای رایانهای 4-نبود زیرساختهای ارتباطی و فنآوری اطلاعات 5-عدم حمایت دولت از شرکتهای SME 6-وجود مشکلات یا محدودیتهای سیاسی 7-نبود محیط حقوقی مناسب برای توسعه EC بنابراین اهم راهکارها برای بکارگیری تجارت الکترونیکی توسط SME ها در ایران را میتوان بشرح ذیل برشمرد: 1-استفاده از روشهای نقل و انتقال اطلاعات و پول با استفاده از پروتکلهای مطمئن.
تعدادی از ویژگیهای تجاری از جمله اندازه شرکت، سابقه تجارت شرکت،نوع تجارت،و سطح مهارت IT در چگونگی پذیرش فنآوری اطلاعات توسط SME ها تأثیر دارند SME هایی که تجارت الکترونیکی را پذیرفتهاند نتایج مفیدی را بدست آوردهاند که از آن جمله میتوان به افزایش کارآیی اشاره کرد،همچنین این عیب را عنوان میکنند که هزینه حفظ و حراست از کامپیوترها افزایش یافته است."