Skip to main content
فهرست مقالات

اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی سوئیس

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 43 تا 54)

کلیدواژه ها :

ارزشیابی ،آموزش عالی ،تضمین کیفیت ،استاندارد ،اعتبار سنجی ،سوئیس

کلید واژه های ماشینی : ارزشیابی، اعتبارسنجی، اعتبار، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت، نظام آموزش عالی سوئیس، سوئیس، آموزش عالی، آموزش، سنجی و تضمین کیفیت، کنفرانس دانشگاههای سوئیس

سوئیس یکی از کشورهای کوچک اروپایی است که از نظام آموزشی موفقی برخوردار است.این کشور دارای 21 دانشگاه و مرکز آموزش عالی‌ است که در ایالتهای مختلف قرار دارند.دانشگاهها از استقلال عمل برخوردارند و مطابق قوانین ملی و ایالتی به فعالیت مشغول هستند.سیستم‌ اعتبار سنجی و تضمین کیفیت از سال 0002 با تجدید حیات کنفرانس دانشگاههای سوئیس نیروی دوباره‌ای گرفت.فرایند اعتبارسنجی داوطلبانه و طی سه‌ مرحله صورت می‌گیرد.خود-ارزشیابی،ارزشیابی بیرونی و اعطای اعتبار،گواهینامه‌های اعتبار به دو صروت مشروط و قطعی صادر می‌شود که اولی یک‌ سال و دومی هفت سال معتبر است.

خلاصه ماشینی:

"تجربه سوییس‌ در زمینه ارزشیابی و اعتبارسنجی از چند ویژگی مهم برخوردار است: ساختار متمرکز سیستم ارزشیابی و اعتبارسنجی در مقابل‌ ساختار غیر متمرکز دانشگاهها; چارچوب محکم و کاملا اجرایی برای ارزشیابی و اعتبارسنجی‌ دانشگاهی; حرکت در چارچوب برنامه‌های اتحادیه اروپایی; تسهیلات در نظر گرفته شده برای دریافت‌کنندگان اعتبار; تدوین استانداردهای ارزشیابی و اعتباسنجی قبل از هر گونه‌ ارزشیابی; تمایز بین مؤسسات دولتی و خصوصی در اعطای اعتبار مرحله‌ای بودن فرایند ارزشیابی و اعتبار سنجی و در نظر گرفتن‌ حداقل الزامات. در سال‌ 0002 مرکز اعتبارسنجی و تضمین کیفیت دانشگاه‌های سوئیس 7 موافق همکاری را با دولتهای ایالتی و دانشگاه‌ها منعقد کرد که‌ بر اساس آن دانشگاه‌ها در چارچوبی که‌ OAQ و کنفرانس‌ دانشگاه‌های سوئیس تدوین کرده‌اند ابتدا به خود-ارزشیابی‌ بپردازند;سپس دانشگاه،دانکشده یا گروه بوسیله هیأت‌ همگنان مورد بازدید قرار می‌گرد و نهایتا بر اساس گزاش هیأات‌ همگنان آن واحد معتبر شناخته شود. 2-2-2 داشتن مقیاس‌هایی برای اطمینان از مشارکت فعال‌ اعضای هیأت علمی و دانشجویان در فرایند تصمیم‌سازی مؤثر در خصوص تدریس و آموزش 2-2-3 وجود مقیاس‌ها و اندازه‌های تضمین کیفیت برنامه که‌ مؤسسه از این مقیاس‌ها و اندازه‌ها برای مرور دوره‌ای برنامه‌ها استفاده کند. OAQ روندهای تضمین کیفیت‌ دانشگاهی را در چهار بند زیر خلاصه کرده است: سیستم تضمین کیفیت در دانشگاه و مؤسسات آموش عالی‌ یباید به هدف کنترل و بهبود کیفیت انجام گیرد; تضمین کیفیت باید بخشی از راهبردهای کلی دانشگاه باشد; نتایج ارزشیابی درونی و بیرونی و سایر ارزشیابی‌ها باید به‌ صورت مداوم در اختیار تصمیم‌گیران و برنامه ریزان قرار گیرد; اثربخشی نظام تضمین کیفیت دانشگاهی باید در دوره‌های‌ متوالی بوسیله افرادی از بیرون سیستم مورد بررسی قرار گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.