چکیده:
همچنانکه افراد دارای باورها،ارزشها و رفتارهای مشخصی هستند که شخصیت آنها را تعریف میکند سازمانها نیز دارای مفروضات و باورهای اساسی مشترکی هستند که فرهنگ آنها را شکل میدهد.به عبارت دیگر فرهنگ سازمانی به منزله شخصیت سازمان بوده و زیربنای اساسی جهت تحول و تغییر تلقی میشود و مدیران باید رابطه آن را با فرهنگ ملی درک کرده و با بهرهگیری نقش استراتژیک آن در انسجام سازمانی بکوشند.آنچه در این مقاله به آن پرداخته میشود بررسی مدیریت فرهنگ ملی و سازمانی آنجامعه است که برای ورود به بحث اصلی لازم است در مورد فرهنگ،تمدن،فرهنگ سازمانی، ویژگیها،نقشها و ابعاد آن بحث شود و سپس اجمالا به فرهنگ ملی و رویکردهای فرهنگ سازمانی و چگونگی شکلدهی و کارگردانی فرهنگ سازمانی نیز اشاره میگردد.
خلاصه ماشینی:
"این لایه و سیستمهای ارزشی هستند که رفتار واقعی سازمان را تعیین میکنند این مفروضات با فلسفه وجودی سازمان ارتباط تنگاتنگ دارد که در نمودار 1 لایههایی را که ادگارد شاین مطرح کرده آورده شده است: لایه اول:مصنوعات و دست ساختههای بشر لایه دوم:ارزشها و باورها لایه سوم:مفروضات بنیادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1:لایههای سهگانه فرهنگ از دیدگاه ارگارد شاین براساس نظر ادگارد شاین میتوان گفت که هر فرهنگی دو مأموریت اساسی دارد: الف)انسجام درونی ب)بقاء بیرونی که این دو را در طول زمان میآموزد و این حالت رفتاری، عاطفی و ادارکی است یعنی در همان حال که مردم مسلمان مدینه جانفشانی میکنند و شهید میشوند بدنشان را برای حفاظت از پیامبر اسلام بر روی پیامبر میاندازند،پس در هر فرهنگی سه خصوصیت رفتاری،ادراکی و عاطفی باید مشاهده شود.
هافستد این نکته را تأکید کرده که فرهنگ ملی میتواند بر ارزشهای کاری و نگرشهای افراد اثرغات جدی بگذارد در واقع اختلافاتی که کارکنان از نظر سن،جنس و تخصص داشتند میتوانست توجیهکننده نوعی رفتار آنان نسبت به آن چیزی باشد که بیشتر بوده است او نتیجه گرفت مدیران و کارکنان از چهار بعد فرهنگ ملی باهم تفاوت دارند(رابینز،9731).
آنان درباره موجودیت سازمانی که تأسیس میکنند و این که آیا باید چه بشود نظر مشخص مأموریت معینی دارند معمولا هر سازمان نخست به صورت یک واحد کوچک تأسیس میشود و مؤسسان یا بنیانگذاران آن میتوانند دیدگاه،باورها و یا اسطورهها و نظر خود را بر اعضای سازمان تحمیل کنند و یا آن را در قالب فرهنگ در افراد ایجاد کنند که دارای مراحل زیر است."