چکیده:
التفسیر الحدیث از تفاسیر قرن اخیر و نتیجه تلاش یکی از علمای سنی مذهب به نام
محمد عزت دروزه است که طبق گفته مؤلف در میان سالهای 1941-1945 م نگاشته شده است و
مفسر آن در نظر داشته تا یک تفسیر جدید نسبت به تفاسیر موجود بنگارد.وی در نوشتن
این تفسیر از کتب و تفاسیر فراوانی بهره جسته است.تفسیر دارای مقدمهای نسبتا
طولانی در باب تاریخ و علوم قرآنی است. دروزه خود معتقد است که تفسیرش بهترین تفسیر
میباشد.
خلاصه ماشینی:
"دروزه خود میگوید:این نکته اساسی تفسیر ماست که نکته اساسی تفسیر قرآن و دعوت قرآنی هم بر این مطلب استوار است و خود ابراز میدارد که در این راه اهتمام عظیمی بخرج داده است»(همانجا) مثلا در تفسیر آیات 6-19 سوره علق که در میان آن آیه:«عبدا اذا صلی»آمده است به سبب اولین بار نازل شدن کلمه صلی به بیان واژه صلاة و آشنایی ملتهای قبل از دین اسلام، به این کلمه میپردازد که آن را به معنی برکت، دعا معنا میکردند، سپس درباره آمدن امر صلاة(نماز)در اسلام و بعنوان یک عمل عبادی بحث میکند(همانجا، 1/327).
مثلا در شأن نزول سوره تحریم ابتدا حدیث معروف عایشه را نقل میکند«که پیامبر در خانه زینب بنت جحش عسل خورده بودند و عایشه و حفصه با یکدیگر بر سر آزار رسول خدا تبانی میکنند»و چون این روایت در کتب صحاح و کتاب التاج آمده، مطلبی درباره آن نمینویسد و بدنبال آن روایت دیگری را که تفسیر بغوی، ابن کثیر و طبرسی و خازن نقل کردهاند را میافزاید که در آن آمده است که:پیامبر(ص)به حفصه اجازه داد که بدیدار خانوادهاش برود و آن حضرت با ماریه قبطیه در خانه حفصه رابطه زناشویی برقرار میکنند، پس از آن که حفصه مطلع میشود و اعتراض میکند، حضرت به او میفرمایند که این مطلب را به عایشه نگو و آیات پس از آن نازل میشود و رسول خدا برای رضایت حفصه باو میگوید که پدر او و پدر عایشه پس از آن حضرت، خلیفه رسول الله خواهند بود(همانجا، 8/531-533)."