Skip to main content
فهرست مقالات

مرقع سرنوشت (نگاهی به یکی از آثار موجود در نمایشگاه شاهکارهای نگارگری ایران در موزه هنرهای معاصر تهران)

نویسنده:

(1 صفحه - از 11 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، هنر، موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه شاهکارهای نگارگری ایران، شیوه‌ی قلم‌گیری پیرمرد متفاوت، نگارگری ایران در موزه، مرد، هند، قلم‌گیری، مرقع سرنوشت

خلاصه ماشینی:

"شیوه‌ی‌ قلم‌گیری استادانه‌ای این اثر به شیوه‌ی‌ قلم‌گیری‌های رضا عباسی و شاگردانش‌ نزدیک است و به رسم آن روز به‌ رنگ‌های محدود آبی لاجوردی(در نقش دستار سر و شال کمر)،قرمز(در نقوش دستار سر و شال کمر و پیراهن و نوار دگمه‌های لباس)،صورتی(در بالش‌ و رنگ پا و اشاره‌هایی در صورت و زیر ابر)،سبز و سبز زرد در آستین‌های پیراهن،کاسه،دگمه‌ها،جام‌ و کلاه بالای دستار)و سفید(در نقوش بالای پیراهن و انتهای‌ روبان دگمه‌ها و دستار)دیده می‌شود. وسایل خطاطی‌ و کتابت جلوی او روی زمین دیده می‌شود سایه‌پردازی در این‌ اثر ملایم‌تر از پیرمرد است و مثل آن باپرداز این کار به انجام‌ رسیده است. نقاشی آخر این مجموعه که به وسیله‌ی خط صخره‌ها انگار در کادری دیده می‌شود مردی متفکر و برهنه و پرقدرت‌ (شاید هرکول)است و به تمامی تاثیر هنر اروپایی را در خود دارد توجه به آناتومی اندام،حالت چهره و سایه‌پردازی اندام‌ همه این مسئله را نشان می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.