چکیده:
مدرسه محوری، خط مشی واگذاری اختیار به مدارس و مشارکت دادن آنان در تصمیم گیریهای
مدرسه است، لیکن آنچه در این مقاله مورد بحث قرار میگیرد، واگذاری اختیار در مورد
تدوین برنامه های درسی است که به آن برنامه ریزی درسی مدرسه محور (SBCD) می گویند.
ادارة مدارس بر مبنای خط مشی مدرسه محوری، یکی از مباحث در حال تکوین در نظام آموزش
و پرورش ایران است. ازاین رو، ضروری است که دست اندرکاران، اساتید دانشگاه و
معلمان، ابعاد مختلف این موضوع را بررسی نمایند. این مقاله برای اولین بار در
ایران، مفهوم و مبانی مدرسه محوری را، با تأکید بر برنامهریزی درسی تبیین مینماید و
به بررسی نقش کلیدی معلم در این فرایند میپردازد. سپس دلایل پذیرش این خط مشی و
مشکلات ناشی از آن بررسی میگردد.
خلاصه ماشینی:
"برای توضیح بیشتر دربارة مدل مارش مثالی ارائه میشود: اگر مدرسه ای بخواهد برنامهریزی درسی مدرسه محور را در سطح انتخاب مواد آموزشی از میان مواد آموزشی موجود انجام دهد، ممکن است این کار توسط معلم درس انجام شود و یا اینکه با همفکری همکاران دیگر، اعم از معلمان آن درس یا حتی سایر همکاران و حتی والدین و دانش آموزان صورت پذیرد.
بحث و نتیجه گیری در نگاه اول، مزیتهای خط مشی برنامهریزی مدرسه محور، هر علاقه مندی را فریفته میسازد، لکن باید توجه داشت که چالشهای جدی سر راه تحقق آن وجود دارد که نباید از دید مسؤولان دور بماند، و اکنون که این خط مشی به عنوان یکی از مباحث جدید در آموزش و پرورش کشور مطرح شده است، باید ضمن بررسی دقیق مبانی این خط مشی، بدون گرفتار شدن در شعار زدگی و روی آوردن بدون مطالعه به آن، دلایل پذیرش این خط مشی را توسط سایر کشورها و مشکلات ناشی از آن را بررسی نمود.
لذا بهعنوان یکی از اساسی ترین اقدامات، مسؤولان امر باید برای آموزش معلمان با صلاحیت، اقدامات فوری و عاجل را مبذول دارند، و بهنظر میرسد تا زمانی که این آموزشها انجام نشود، نه تنها امکان تحقق برنامهریزی درسی مدرسه محور در کشور وجود ندارد، بلکه معلمان از برنامهها و کتابهایی که توسط وزارت آموزش و بهطور یکسان برای همة کشور تهیه شده است، استقبال خواهند نمود.
2- Caldwell 3- Brady 4- Sabar 5- Skilbeck 6- Marsh 7- Copy Right 8- Fidelity Adaptation 9- Adaptation 10- Blum 11- Groubman 12- Ecological Adaptation 13- Sociocultural 14- Ben Peretz 15- Bruner 16- Smyile 17- Young 18- Gordon"