Skip to main content
فهرست مقالات

برنامه ریزی ملی با رویکرد مدیریت کیفیت جامع

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 67 تا 90)

کلیدواژه ها :

مدیریت کیفیت جامع ،برنامه‌ریزی ملی ،رضایت مشتریان ،بهینه‌سازی فرایندها و توانمندسازی

کلید واژه های ماشینی : مدیریت کیفیت جامع ، برنامه ، رویکرد مدیریت کیفیت جامع ، مدل تأمین رضایت مشتریان برنامه ، برنامه‌ریزی ملی با رویکرد مدیریت ، تأمین رضایت مشتریان برنامه ، مشتری ، مدل ، بهینه‌سازی فرایندهای برنامه ، بهینه‌سازی فرایندهای برنامه‌ریزی

هر چند امروزه اعتقاد به برنامه‌ریزی ملی همانند سالهای گذشته وجود ندارد، ولی این به‌ آن معنا نیست که باید برنامه‌ریزی کنار گذاشته شود، بلکه دنیای امروز روشهای جدید و مؤثرتری را برای برنامه‌ریزی ملی می‌طلبد. خاستگاه برنامه‌ریزی ملی با هر رویکردی، دست یافتن به نیازها و مطالبه‌های مردم می‌باشد و مدیریت کیفیت جامع که از نیازهای مشتری شروع شده و به دنبال تأمین رضایت مشتریان می‌باشد، بخوبی می‌تواند نگاهی جدید به برنامه‌ریزی ملی ارائه دهد. هدف این مدل تأمین رضایت مشتریان برنامه می‌باشد که واجد ویژگیهایی است که در صورت تحقق آنها رضایت براورده خواهد شد. جامع بودن، عدالت، انعطافپذیری، هماهنگی، سازگاری درونی و بیرونی، عقلانیت و اثر بخشی از خصوصیات هدف مدل می‌باشند که براساس نظرهای صاحبنظران برنامه‌ریزی به‌دست می‌آید. همچنین مبانی اصلی تحقق هدف، سه عامل اصلی، بهینه‌سازی فرایندهای برنامه‌ریزی، توانمندسازی دست‌اندرکاران برنامه و تمرکز بر نیازهای مشتریان برنامه می‌باشد. برنامه‌ریزی به مرحله تدوین برنامه خلاصه نشده و شامل تدوین، اجرا بررسی و اصلاح برنامه است و زمانی هدف مدل، یعنی رضایت مشتریان برنامه محقق می‌شود که کلیه مبانی ذکر شده به‌طور مستمر بهبود پیدا کنند.

خلاصه ماشینی:

"جدول4 اولویتبندی ویژگیهای هدف مدل ردیف ویژگی هدف اولویت وزن مقیاس اسمی 1 اثربخش بودن برنامه 1 249/0 1 2 تأمین عدالت به‌وسیله برنامه 2 214/0 859/0 3 برنامه انعطافپذیری 3 145/0 582/0 4 عقلانی و کارا بودن برنامه 4 108/0 433/0 5 سازگاری درونی و بیرونی برنامه 5 107/0 429/0 6 هماهنگی و یکپارچگی در برنامه 6 105/0 421/0 7 جامعیت برنامه 7 072/0 289/0 12-2- هدف و مبانی مدل مبانی (سطح دوم سلسله مراتب) با رعایت معیارهای سطح اول، در مقایسه با هدف (سطح صفر)، تقریبا با اندگی تفاوت به‌صورت یکسان روی هدف اثرگذار می‌باشند که این امر مؤید و تأییدکننده فرضیه دوم تحقیق است، توانمندسازی دست‌اندرکاران برنامه با 35درصد، تمرکز بر نیازهای مشتریان برنامه با 8/32درصد و بهینه‌سازی فرایندهای برنامه‌ریزی با 2/32درصد به‌عنوان ارکان مدل در تأمین رضایت مشتریان برنامه مؤثر بوده است و به عبارت دیگر توجه برابر به هر سه می‌تواند تحقق بخش هدف باشد. جدول 7 عوامل اثرگذار بر تمرکز بر نیازهای مشتریان برنامه (ناسازگاری 01/0) ردیف عوامل مؤثر اولویت وزن مقیاس اسمی 1 بهبود مستمر شناخت مطالبات مشتریان برنامه 1 352/0 1 2 انعکاس مطالبات مشتریان برنامه 2 270/0 767/0 3 شناسایی و طبقه‌بندی مشتریان برنامه 3 186/0 528/0 4 به‌کارگیری ابزار مناسب در برنامه 4 107/0 303/0 5 اعمال محدودیتهای فنی و مالی برنامه 5 085/0 241/0 جدول 8 عوامل اثرگذار بر توانمندسازی دست‌اندرکاران برنامه (ناسازگاری 04/0) ردیف عوامل مؤثر اولویت وزن مقیاس اسمی 1 بهبود و توسعه مستمر و شایستگیها 1 360/0 1 2 دردسترس بودن آمار و اطلاعات 2 195/0 541/0 3 مشارکت و توان افزایی 3 194/0 539/0 4 اختیار و مسؤولیت پاسخگویی 4 170/0 472/0 5 قدردانی و سپاسگزاری 5 080/0 222/0 12-5- مدل عملیاتی تحقیق نتایج تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته مؤید این موضوع است که هر یک از عوامل و عناصر مدل، با توجه به ویژگیهای هدف به‌نحوی در تحقق تأمین رضایت مشتریان برنامه مؤثر بوده و نقشی را ایفا می‌کنند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.