چکیده:
تحولات اخیر غرب در زمینههای فکری باعث تغییراتی در زمینه تکنولوژی، ساختار
اجتماعی، فرهنگ و ماهیت کار سازمانها شده است. به جای سازمانهای صنعتی عصر
مدرنیسم، سازمانهای فراصنعتی جایگزین شده که با تنوع، عدم اطمینان، پیچیدگی، از بین
رفتن مرزهای سازمانی، مهارتهای متکی بر دانش و تأکید هرچه بیشتر بر یادگیری همراه با
گرایشهای بینالمللی و جهانی روبهروست. با توجه به این مسائل، در این نوشته سعی شده
است با ارائه سیر این تحولات فکری، گوشههایی از ویژگیهای سازمانهای فراصنعتی در
عصری که عصر اطلاعات نام گرفته است، مطرح شود.
خلاصه ماشینی:
"جدول زیر فهم این تحولات را روشنتر میسازد: شکل (1): تقسیمبندی تحولات فکری تحولات فکری تقسیمبندیکشورها ازنظر صنعت تقسیمبندیالوین تافلر مراحلتوسعهاقتصادی ازنظرروستو 1ـ سنت توسعهنیافته موج اول چارچوب سنتی 2ـ سنت و مدرن در حال توسعه پیششرطهای خیزش 3ـ مدرن(مدرنیسم) صنعتی موج دوم مرحله خیزش اقتصادی نیل به بلوغ 4ـ پست مدرن فراصنعتی موج سوم مرحله مصرف انبوه سیری بر تحولات فکری و صنعتی 1ـ جوامع سنتی روستو برای جوامع سنتی دو ویژگی ارائه میکند: ـ انسان در نظام سنتی مقابل سرنوشت ارادهای ندارد.
الوین تافلر از این مرحله با نام موج دوم یاد میکند که از قرن 17 به بعد با انقلاب صنعتی در اروپا شروع شده است و شش ویژگی برای تمدن صنعتی مدرن مطرح میکند(4): استانداردسازی؛ تخصصی کردن؛ همزمانسازی، یعنی زمان مساوی است با پول که باید از آن استفاده کرد؛ تراکم انرژی، جمعیت، کار و سرمایه، بیشینهسازی و نوعی شیفتگی به بزرگی و رشد و تمرکز اقتصادی و قدرت.
اما در سازمانهای فراصنعتی تکنولوژی دارای ویژگیهای زیر است: ـ تولید منعطف و اتوماتیک ـ استفاده از کامپیوتر برای طراحی، تولید و کنترل موجودی ـ تأکید بر سرعت و نوآوری ـ سیستمهای just in time (JIT) (درست به موقع) ـ ستاده ý اطلاعات، خدمات یکی از مفاهیمی که در بیشتر نظریات پست مدرن و ویژگیهای سازمانهای فراصنعتی مطرح شده «تکنولوژی اطلاعاتی» (10) است."