چکیده:
طلایهداران عرصه علم و دانش که سالیانی در طریق تعلیم و تعلم گام نهاده و در این راستا
مشقتهای طاقتفرسایی را به جان خریدهاند، پس از سالها تحقیق و تدقیق و تشریح دار
هستی و تجزیه و تحلیل آن، باز هم روح عطشناک خویش را سیراب نیافتند بلکه ملاحظه
کردند که گویا کم کم هم «تجزیه» میشوند و هم «تحلیل». از این رو، درپی دریافت معجزهآمیز
دیگری بودند که غیر از یافتهها و بافتههای این سویی آنان باشد، بلکه چیزی باشد که ناگهان
بر آنان هجوم آورد و آبشاروار بر سر و روی آنان ببارد و همه هستی آنان را احاطه کند و این
چیزی نیست جز «معرفت عرفانی» که امام علی(ع)، شاگرد رازدار خویش ـ کمیل (ره) ـ را
بدان تشویق و ترغیب میکند.
این نوشته بررسی موردپژوهانهای است درخصوص یکی از بیانات نورانی آن حضرت که
خطاب به کمیل میفرمایند: «هجم بهم العلم علی حقیقة البصیرة و باشروا روح الیقین» در این
راستا به بیان تفاوت علم و معرفت، سیر از علم تا معرفت، چگونگی تابش انوار معرفت
عرفانی و ویژگیها و آثار آن معرفت از دیدگاه آن حضرت و پارهای از بزرگان و اندیشمندان
پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"یادداشتها 1ـ استاد شهید مرتضی مطهری، انسان کامل، چاپ پنجم، انشتارات صدرا، 1370، ص183ـ184 2ـ استاد شهید مرتضی مطهری، دوره کامل آشنایی با علوم اسلامی (در سه جلد)، ج دوم، دفتر انشتارات اسلامی، بیتا، قم، ص201 3ـ برای شرح زندگانی آن بزرگوار نگاه کنید به: حسین حیدرخانی، کمیل محرم اسرار امیرالمؤمنین(ع)، چاپ اول، انتشارات فؤاد، تهران، 1371 4ـ سیدحسین شیخالاسلامی، گفتار امیرالمؤمنین علی(ع)، ترجمه غررالحکم، ج دوم، چاپ دوم، انتشارات انصاریان، قم، ص993 5ـ همان: ص999 6ـ همان: ص991ـ1014 7ـ دعای شریف کمیل 8ـ صدرالدین محمد شیرازی، الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیة الاربعه، ج اول، چاپ سوم، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1981 ص8 9ـ دکتر سید یحیی یثربی، فلسفه عرفان، چاپ اول، دفتر تبلیغات اسلامی قم، 1366، ص56 10ـ سعید رحیمیان، تجلی و ظهور در عرفان نظری، چاپ اول، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی قم، تابستان 1376، ص451 11ـ نهجالبلاغه فیض، خطبه 210 12ـ سیدمحمدکاظم عصار، علم الحدیث، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران، اسفندماه66، ص112و113 13ـ این اصطلاح برگرفته از این عبارت حضرت امیر(ع) در خطبه 90 است ـ که به خطبة الاشباح معروف است ـ که آن حضرت میفرماید: «و تولهت القلوب الیه..."