چکیده:
نخستین نقد مهم به معرفتشناسی پلانتینگا، به دست فیلیپکوین ـ فیلسوف وابسته به کلیسای کاتولیک
ـ صورت گرفت. پلانتینگا به نقد کوین پاسخ داد که در آن به چهار مسئله پرداخته بود. مقاله حاضر،
پاسخی است به آن پاسخ. در این نوشته، کوین مسائل چهارگانه پلانتینگا را یکایک مطرح میکند و نظر
خود را در باب آنها بازمیگوید. به نظر کوین، این چهار مسئله موارد اختلاف وی با پلانتینگا است. با
این حال، وی معتقد است که در باب دو مسئله نخست میتوان به توافقی دست یافت، لیکن در دو
مسئله بعدی چنان با پلانتینگا اختلاف نظر دارد که امیدی به توافق بر سر آنها ندارد. این چهار مسئله که
در عین حال چهار قسمت ساختار مقاله را تشکیل میدهند عبارتند از:
1. شیوه جزئینگرانه توجیه معیارهای معرفتی؛ 2. بنیانانگاری کلاسیک بازبینی شده؛ 3. توجیه
اعتقادات خداباورانه؛ 4. مسئله ابطال اعتقادات خداباورانه
خلاصه ماشینی:
"از آن گذشته، حتی اگر مسلم گرفته شود که معرفتشناس اصلاحگرا در گنجاندن (1) که شامل اعتقادات خداباورانهای است که به طور بدیهی متضمن وجود خداست، در مجموعه اولیه دادههای خود به لحاظ معرفتی محق باشد، این کافی نیست تا تضمین کند که کاربست این شیوه شبهاستقرایی در نهایت، این ادعا را موجه سازد که آن اعتقادات خداباورانه در شرایط معین شده واقعا پایه باشند.
(17) ممکن است چنین باشد، اما حتی اگر ما فرض کنیم که (6) بدوا برای بنیانانگار کلاسیک واقعا پایه نیست ، شرط انصاف آن است که به او فرصتی بدهیم تا تحقیقی را که با هدف کشف این نکته طراحی شده، راه ببرد تا دریابد که آیا ساختار ادراکی او میتواند بهگونهای تغییر یابد که با پایان تحقیق، (6) تبدیل به گزارهای واقعا مبتنی بر اعتقاداتی شود که شرایط واقعا پایهبودن را که خود برآن مبتنی است، تأمین کند.
آیا چنان اعتقاداتی مانند (14)ـ(16) برای خداباور بالغ هوشمند فرهیخته در فرهنگ ما، واقعا پایه است؟ اگر هست، تحت چه شرایطی؟ پاسخی که من برای دومین پرسش بیان کرده بودم، به زبان اصل ذیل ارائه شده بود: (23) شرایط برای گزاره هایی چون (14)ـ(16) برای آن که واقعا برای من پایه باشند، صحیح هستند، «تنها اگر (أ) یا من دلیلی قوی، آن طور که باید و شاید نداشته باشم که فکر کنم که ابطالگرهای بالقوه درست هستند، یا پارهای از اینگونه دلایل دارم، اما در برابر هر دلیلی از این دست که دارم، به مراتب دلیل بهتری دارم که فکر کنم ابطالگرهای بالقوه مورد بحث خطا هستند، و (ب) در هر حال، از جانب من هیچ قصور معرفتی صورت نگرفته است."