چکیده:
بانوی نمونة اسلام فاطمه « از آنجا که حافظ فرآن بودند و بر معارف قران
تسلّط کامل داشتند, در سخنانشان به اقتضای کلام و در جای مناسب به آیات قرآن
استشهاد نمودهاند. در دفاع از ولایت حضرت علی نله دراثبات مالکیّت خود بر فدک و
همچنین در موعظهها و دعاهای خویش, آبات رن را تلاوت نمودهاند.
گاه یات را در اثبات کلام خود تلاوت نمودهاند و گاه مفهوم التزامی آیه را در نظر
داشتهاند و گاه به ظاهر آبه احتجاج نمودهاند.
سخنان حضرت به خاطر انس فوقالعادة ایشان با قرآن. بسیار تحت تاثیر
قرآن است. لا در کلام ایشان, غبارات و تعابیر قرآنی نیز بدون آنکه اه خاضی در
کلامشان تلاوت شود. مشاهده میشرد.
در این مقاله فقط به استشهادات قرانی صد بقه طاهره تیا که به منظور معرّفی خویش و
ترغیب مسئمانان به پاسداری از دین و سفارش به تفوی تلاوت کردهاند. اشاره شده
است.
خلاصه ماشینی:
"کلید واژهها: قرآن، اسلام، پیامبراسلام صلیاللهعلیهوآله ، حضرتزهرا علیهاالسلام ، تقوی، صبر، غذای بهشتی مقدمهیکی از شاخصههای کلام حضرت زهرا علیهاالسلام که از انس آن بزرگوار با قرآن و تسلط ایشان بر آیات و معارف بلند آن نشأت میگیرد، استشهاد به آیات قرآن و به کار بردن تعابیر قرآنی است.
1. معرفی خویش به وسیلهی آیات قرآندخت بزرگوار رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آنگاه که در مسجد مدینه در حمایت از حق خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآله خطبه خواندند، بعد از حمد و ثنای الهی برای اینکه مردم بخوبی موقعیت نسبی ایشان را به یاد آورند، مطابق آنچه مرسوم بود، پدر خویش را معرفی میکنند و در این معرفی، از آیات قرآن استمداد میجویند.
(5) فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز بعد از رحلت پیامبر صلیاللهعلیهوآله آنگاه که شاهد نافرمانی مردم از حکم خدا و رسولش صلیاللهعلیهوآله بود، با استشهاد به این آیه عواقب سوء رویگردانی مردم از دین الهی را متوجه خود، آنها دانسته و بر جاودانگی شریعت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله تأکید نمودهاند.
بانوی بزرگوار اسلام، با وجود آنکه از فقدان پدر بسیار اندوهگین است، اما با مشاهده سیر قهقرایی امت اسلام به سوی جاهلیت دوباره، بعد از مرگ پیامبر صلیاللهعلیهوآله دیگر یک دختر مصیبت زدهی نالان نیست؛ بلکه به منظور احیای شریعتی که پدرش مأمور به ابلاغ آن بود، به پا میخیزد و در یک خطابهی آتشین، جاودانگی اسلام را از زبان قرآن متذکر میشود."