Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

هجرت در قرآن و منظرهای مختلف

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 79 تا 92)

کلیدواژه ها :

هجرت ،مهاجرت ،سفر ،قرآن ،تفسیر ،نهج‌البلاغه ،سیر ،مراغم ،اجر

کلید واژه های ماشینی : هجرت ، مهاجر ، قرآن ، وطن ، مهاجرت ، هجرت در قرآن ، روح ، حدیث ، انسان ، اسلام

از آنجایی که کمال انسان و تعالی روح او و آزادگی بشر از هرگونه ظلم و زور از دیر باز در جوامع بشری مطرح بوده و در زمان کنونی نیز می‌باشد، این مقاله در نظر دارد راه دستیابی به آن‌را مورد بررسی قرار داده، بیان نماید که هجرت در قرآن مجید دارای چه جایگاه خاصی است و چگونه می‌توان از این دریای بیکران بهره‌مند گشته و به هدف خلقت که قرب الهی است رسید؛ چرا که وحی الهی می‌تواند جوابگوی نیازهای فطری بشر بوده، وی را به سعادت دنیوی و اخروی برساند. در روایات معصومین -علیهم‌السلام- که خود نیز قرآن مجسم هستند، بیان شده که هجرت هم از نظر مکانی و هم از نظر مکانت بسیار مهم است و اینکه شخصی موفق به هجرت گردیده و مهاجر است که هر دو را با هم به کمال برساند تا به وعده‌های الهی که خیر دنیا و آخرت است، دسترسی پیدا کند. در این مقاله جایگاه هجرت و کلماتی که در علوم مختلف با آن مساوق و مرادف‌اند، بررسی گردیده و اهمیت آن در علوم دیگر مطرح شده است.

خلاصه ماشینی:

"فاطمه کسائی * چکیدهاز آنجایی که کمال انسان و تعالی روح او و آزادگی بشر از هرگونه ظلم و زور از دیر باز در جوامع بشری مطرح بوده و در زمان کنونی نیز می‌باشد، این مقاله در نظر دارد راه دستیابی به آن‌را مورد بررسی قرار داده، بیان نماید که هجرت در قرآن مجید دارای چه جایگاه خاصی است و چگونه می‌توان از این دریای بیکران بهره‌مند گشته و به هدف خلقت که قرب الهی است رسید؛ چرا که وحی الهی می‌تواند جوابگوی نیازهای فطری بشر بوده، وی را به سعادت دنیوی و اخروی برساند. در روایات معصومین -علیهم‌السلام- که خود نیز قرآن مجسم هستند، بیان شده که هجرت هم از نظر مکانی و هم از نظر مکانت بسیار مهم است و اینکه شخصی موفق به هجرت گردیده و مهاجر است که هر دو را با هم به کمال برساند تا به وعده‌های الهی که خیر دنیا و آخرت است، دسترسی پیدا کند. در کتاب نهج‌الفصاحه19 که مجموعه‌ی کلمات قصار بزرگ‌مهاجر جهان هستی، حضرت ختمی مرتبت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌باشد، احادیثی در این باب وجود دارد که از آن جمله است: و هاجروا تورثوا أبنائکم مجدا؛ «و مهاجرت کنید تا برای فرزندان خود افتخار به ارث نهید. نگارنده کتاب از قول طبرسی نقل کرده است علت آمدن لفظ مهاجر در باب مفاعله آن است که هر یک از مهاجران، از وطن و قوم خود بریده و مصاحبت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را اختیار می‌کردند و در ادامه نگارنده می‌گوید که نظر خود و صاحب مجمع این است که مفاعله لازم نیست همیشه بین الاثنین باشد، مثل «سافر زید ـ عاقبت اللص» در مهاجرت نیز اگر اثنین نباشد مانعی نیست."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.