خلاصه ماشینی:
بعد از آن وضع کتابهای درسی پس از تشکیل وزارت معارف و شورای عالی فرهنگ تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سه دورهء مجزا مورد بررسی قرار گرفته است.
یعنی روشن کردن اینکه تألیف و چاپ کتاب درسی برای آموزش کودکان و نوجوانان از کی و به چه ترتیبی آغاز شده و تا به امروز چه مراحلی را طی کرده است.
در سال 1335 شورای عالی وزارت فرهنگ براساس تصویبنامهای تصمیم گرفت در امر تألیف و چاپ (به تصویر صفحه مراجعه شود) 9-از کتابهای ابتدایی سال 1323 شمسی.
با این تفاوت که پس از انقلاب اسلامی،دولت در (به تصویر صفحه مراجعه شود) 13-کتابهای ابتدایی چهار ساله یکدست در سال 1337.
همزمان با تأسیس«سازمان کتابهای درسی ایران»،«مرکز انتشارات کمک آموزشی»به وجود آمد،و از سال 1344 به انتشار نشریاتی با عنوانهای:پیک کودک(برای کودکان پیش از دبستان و سال اول دبستان)،پیک نوآموز(برای دانشآموزان کلاسهای دوم و سوم دبستان)، پیک دانشآموز(برای دانشآموزان سالهای آخر دبستان)،پیک نوجوانان(برای دانشآموزان دورهء راهنمایی تحصیلی)،پیک جوانان(برای دانشآموزان دبیرستانی)،پیک معلم و خانواده (برای معلمان و اولیای دانشآموزان)،و ماهنامهء آموزش و پرورش23.
از آغاز انقلاب اسلامی تا به امروز پس از انقلاب اسلامی،سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی پس از ادغامها و تجدید نظرهایی در سازمان دفاتر زیر نظر خود،با دارا بودن«دفتر تحقیقات و برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی»،«دفتر چاپ و توزیع کتابهای درسی»،«دفتر امور کمک آموزشی و کتابخانهها»،«دفتر پژوهش امور هنری و نمونهسازی»و«ذیحسابی مستقل»،امر تحقیق و (به تصویر صفحه مراجعه شود) 18-؟؟؟ برنامهریزی و تألیف و چاپ و توزیع کتابهای درسی کلیهء دانشآموزان کشور و انتشار مواد کمک آموزشی را بر عهده گرفته است.