خلاصه ماشینی:
البته کدام یک از منابع اطلاعاتی سهگانه بهعنوان مبنای انحصاری و یا اولیه در تصمیمگیریهای مربوط به برنامهریزی انتخاب شوند،متأثر از سیستم ارزشی مورد قبول شخص برنامهریز میباشد که در حقیقت بیانگر پاسخ او به این سؤال است که«یک برنامه درسی به چه گونهای از رشد و کمال،در دانشآموز بایستی کمک کرده یا آنرا محقق سازد.
منظور نمودن اهداف رفتاری در حیطه عاطفی با تأکید بر ارزشها،عقاید،و نگرشها نیز در قالب طرح برنامه مبتنی بر موضوعات مجزا امکانپذیر میباشد که غالبا در عمل مورد غفلت واقع میشوند.
لیکن چنانچه طرح برنامه بخواهد از ویژگی مهم خمخوانی درونی برخوردار باشد بایستی آنچنان تصمیماتی درخصوص عوامل برنامه اتخاذ شود که همگی دانشآموز را در جهت یادگیری محتوای تعریفشده یاری نماید، خواه این محتوا در قالب موضوعات مجزای درسی47باشد یا موضوعات عام و گسترده48.
هرچند که برنامه درسی نمیتواند به سبک طرح برنامه مبتنی بر موضوعات مدون از پیش طراحی و تنظیم شده باشد،لیکن معلم موظف است تمهیداتی را از پیش اندیشه نماید تا امکانات لازم در دسترس دانشآموزان قرار گرفته و نظم خاصی بر محیط حاکم شود و بدین ترتیب موجبات برخورد فعال دانشاموزان با امر یادگیری فراهم شود.
و بالاخره این الگوی برنامهریزی به استناد سنت رایج برنامهریزی درسی نیز مورد انتقاد واقع میشود چرا که نه معلمین آمادگی تدریس چنین برنامههایی را دارند و نه امکانات آموزشی منطبق با آن برای استفاده از مدارس موجود است.
این الگوی برنامهریزی بعنوان عکس العملی در مقابل مدل تربیتی متخذه از صنعت و تکنولوژی که بارزترین نوع آن در طرح برنامه درسی مبتنی بر موضوعات درسی مجزا منعکس میباشد،شناخته شده است.