خلاصه ماشینی:
این فنون و روشها به ترتیب زیر مورد بحث قرار میگیرند: 1-برنامهریزی نیروی انسانی؛ 2-نرخ بازده؛ 3-حساب پایه برای اشتغال جوانان؛ 4-سیستم اطلاعات کلیدی سازمان بین المللی کار (ILO) ؛ 5-برنامهریزی نیروی انسانی محلی؛ 6-ارزیابی سریع نیازهای روستایی؛ 7-استفاده از اطلاعات موجود؛ 8-برنامهریزی آموزشی.
کورت و کینگ Court and) (King,1979 که دربارهء آموزش و پرورش و نیازهای تولیدی مناطق روستایی تانزانیا بحث نمودهاند،و وسایلی را برای درج نیازهای روستایی در برنامهریزی نیروی انسانی نظام ملی ارائه کردهاند،بر این امر تأکید نمودهاند که اگر مفهوم توسعهء نیروی انسانی روستایی معنای واقعی خود را بیابد،باید کار و اشتغال و آموزش و پرورش از طریق اجتماع محلی کنترل و اداره شود.
حوزههایی که تکوین و توسعهء بیشتری میتوانند داشته باشند عبارتند از موارد زیر: -تمرکز بیشتر بر رشد اشتغال و کار در روستا،و در هماهنگی بیشتر با معیارهای تقاضا و عدالت اجتماعی در این جوامع؛ -ایجاد جنبههایی از فعالیت اقتصادی که متناسب با نیازهای محلی باشد؛ -همبسته نمودن ترتیبات مهارتپروری با فعالیت اقتصادی،بهطوریکه مهارتپروری به عنوان یکی از عوامل مشارکتکننده در فعالیت اقتصادی به حساب آید؛ -استفاده بیشتر از آمار و اطلاعات موجود و بهبود کیفیت آن،یعنی بهبود شبکهء توزیع اطلاعات و آماری که مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش،وزارت کار،و وزارت برنامهریزی میباشد؛ -افزایش سرعت،در جریان توزیع و مقابله و تحلیل آمارهایی که به صورت محلی جمعآوری میشوند،اما مقابله و تحلیل آنها باید در سطح ملی انجام گیرد و سپس مجددا به سطح ملی توزیع شود.