خلاصه ماشینی:
«فصلنامه» مدیریت به صورت اعم و مدیریت آموزشی بهطور اخص دارای مبانی،اصول و نظریههای مشخصی است که مدیران هریک از سازمانهای صنعتی،بازرگانی،فرهنگی،آموزشی و پرورشی برای تحقق اهداف و کارایی بیشتر سازمان مربوط و در فرایند مدیریت باید این اصول و نظرات را مورد توجه قرار دهند: یکی از این وجوه مشترک که در انواع مدیریتها و کلیه رشتههای مدیریت تأثیر قابل ملاحظهای دارد،وجود قوانین و مقررات مناسب و نیز رعایت آنها در هر سازمان و مدیریت است.
مشکلاتی را برای خود آنان و یا برای مقامات اداری و آموزشی را با مشکلاتی مواجه کرده و یا از قوانین و مقررات به عنوان مهمترین وسیله برای تسهیل فرایند آموزش و پرورش و رفع احتیاجات مردم استفاده لازم نبردهاند و لذا همه دستاندرکاران تعلیم و تربیت بهویژه کسانی که به وضع قوانین و مقررات آموزشی و پرورشی میپردازند و یا مدیران و کارشناسان سازمانهای ستادی و اجرایی باید نسبت به فلسفه تدوین مقررات آموزشی،واژهها و مفاهیم اداری و حقوقی، منابع متعدد قوانین و مقررات اداری و آموزشی آگاهی کامل داشته باشند سپس به قبول مسئوولیتهای مختلف بپردازند.
از مفاد اصول متعدد قانون اساسی بهویژه از مفاد اصول فوق استفاده میشود که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عنایت به آموزش و پرورش و رشد افراد در جامعه،توجه به حقوق فردی و اجتماعی مورد تأکید جدی قرار گرفته است و از این اصول میباید در جهت تدوین قوانین و مقررات آموزش و پرورش،اهداف،اصول و خط مشیهای کلی سود جست.