Skip to main content
فهرست مقالات

تنبیه و شرایط مناسب آن برای اصلاح رفتار

نویسنده:

ISC (13 صفحه - از 73 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : تنبیه، رفتار، کودک، اصلاح رفتار، رفتار نامطلوب، حالت تنبیه‌کننده هنگام اعمال تنبیه، مطلوب، تربیتی، کودک و نوجوان، تنبیه شونده

خلاصه ماشینی:

"شخص تنبیه شده قول می‌دهد که«رفتار نامطلوب»را تکرار نکند و ظاهرا به تکرار آن نیز اقدام نمی‌کند (Patterson,1976) گذشته از این باورها،تنبیه خطاکار،فرد برآشفته از خطا(والدین یا مربی)را آرام می‌کند -چون خود او در معرض تنبیه بوده و راه بهتری برای رسیدن به منظور نمی‌شناسد-و این یکی‌ از دلایل ناخود آگاه اقدام به تنبیه است که تدریجا موجب شدت و تکرار تنبیه می‌شود و چه بسا نهایتا باعث بی‌اثر شدن آن شود. هرگاه موردی پیش می‌آید که احساس شود به تنبیه احتیاج است،این نشان و گواه عدم‌ موفقیت نسبی در تربیت کودک و نوجوان در اجرای یکی از مراحل و اقدامات تربیتی زیر است: 1-معرفی«رفتار مطلوب»و«خوب»(امر به معروف) الف:ارائه الگوی مناسب:در اثر وجود حس تقلید،«رفتار مطلوب»توسط کودک و نوجوان نمونه برداری شده،تدریجا عملی می‌شود. >11-مکان تنبیه تنبیه نباید در حضور دیگران انجام شود،زیرا در این صورت کودک و نوجوان در برابر دیگران احساس شرمندگی می‌کند و در مورد ارزشمندی فردی و اجتماعی خود و اینکه نظر دیگران،همسالان و بزرگسالان بعدا نسبت به او چه خواهد بود،دچار شک و تشویش می‌شود. >13-بیان و توجیه علت اعمال تنبیه یکی از مهمترین خصوصیاتی که در رابطه با کارآیی تنبیه قابل توجه دست‌اندرکاران‌ تعلیم و تربیت می‌باشد این است که آیا تنبیه با منطق و استدلال(ارشاد)همراه می‌شود یا خیر؟ وقتی معلمی دانش‌آموزی را برای«رفتاری نامطلوب»مانند دروغگویی تنبیه می‌کند آیا فقط او را تنبیه می‌کند یا در حال تنبیه اثرات سوء یا عواقب دروغگویی را از نظر فردی و اجتماعی‌ برای او روشن می‌کند. بنابراین، برای اینکه تنبیه در خاموش کردن«رفتار نامطلوب»و جایگزین کردن آن با«رفتار مطلوب»مؤثر واقع شود باید به جنبه ارشادی-اخلاقی آن توجه خاص نمود،زیرا این جنبه به رشد اخلاقی و احساس مسؤولیت فرد تنبیه شده کمک می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.