خلاصه ماشینی:
2-افزایش 1 سال به آموزشهای عمومی 3-تجدید نظر در محتوا و مطالب درسی،شامل کاهش مطالب ایدئولوژیک،قرار دادن درس کامپیوتر در برنامهء کار مدارس،الزامی کردن درسی به نام اخلاق و روانشناسی خانواده،و اختیاری کردن برخی درسهای پیچیده و خلق این اقدامات در واقع به منزلهء پاسخهایی به مشکلات و نقصهای موجود و اهرمهایی جهت تحقق اهداف اجتماعی جدیدی بود که رهبران تازهء اتحاد شوروی برای آینده کشور ترسیم کرده بودند.
الزامی کردن آموزش کامپیوتر نیز دقیقا به منظور مشابهی طراحی شده بود؛هدف آن بود که از طریق پرورش نیروی انسانی آشنا با کامپیوتر زمینه کامپیوتریزه کردن وسیع امور اقتصادی و اجتماعی،و سرعت یافتن گردش موجود امور،فراهم گردد،تا ازین طریق کندی نسبی رشد اقتصادی در اتحاد شوروی جبران شود.
به همین دلیل آنچه که امروز در مدارس شوروی مشاهده میشود،این است که آموزشهای این مدارس از سطوح پایین،و بلافاصله پس از پایان سالهای آموزش اجباری، حالت تخصصی شدید پیدا میکند و هریک از رشتهها نیز با یک نیاز شغلی معین تناسب و تناظر کامل دارند.
این حالت در شرایطی اتفاق میافتد که دولت شوروی قصد دارد با کاستن از تمرکز امور در دست دولت،زمینهء خود گرانی امور اقتصادی را توسط مردم فراهم کند،و در صورت تکمیل این روند ضروری است که قدرت خودگردانی و سیستم سازی در میان نیروی فعال این کشور،که دانشآموزان امروز شوروی هستند،بیشتر گردد.
در آغاز،این امر چندان مشکل آفرین نبود،اما به تدریج با پیشرفتهای تکنولوژیک که کشورهای غربی بدان دست یافتند و لزوم استفاده از آن مطالعات و تجربیات برای پیکرهء علمی و آموزشی شوروی،احساس نیاز نسبت به گسترش آموزش زبانهای بین المللی بیشتر شد و لذا در سالهای اخیر نظام آموزشی شوروی تکیه بیشتری بر آموزش زبانهای«انگلیسی،فرانسه و آلمانی»کرده است.