Skip to main content
فهرست مقالات

تدریس و یادگیری از دیدگاه شناخت گرایی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 11 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، تدریس، فرآیند اطلاعات، حافظه، فراگیران، فرآیند، معلم، تدریس و یادگیری، بازخورد، مراحل فرآیند اطلاعات

خلاصه ماشینی:

"نقش حافظه دراز مدت فقط ذخیره کردن اطلاعات نیست بلکه‌ ارتباط موضوع جدید به موضوعات منسجم قبلی،کنترل توجه انسان در درک پدیده‌های‌ محیطی و قرار دادن اطلاعات درک شده در قسمتهای مختلف(نظیر قرار دادن کتابها در قفسه‌های مخصوص خود)نیز از اعمال دیگر این حافظه است. اما ملاحظه می‌شود که به دنبال‌ انتخاب روش تدریس مناسب از سوی معلم،فراگیران پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به‌ برخی از دروس مورد نظر علاقه پیدا می‌کنند و این امر نقش معلم را در ایجاد علاقه و انگیزه‌ در فراگیران نظامهای آموزشی کشورهای جهان سوم بیشتر نمایان می‌سازد. حال اگر در تدریس تصاعد حسابی این جریان را به فراگیریان بازگو نموده و از آنها خواسته شود که‌"راه حل گوس چه‌ بوده است؟"در واقع قدمی مؤثر در ایجاد انگیزه و بهت‌زدگی فراگیران برداشته شده و بدین ترتیب می‌توان حس کنجکاوی آنها را تحریک نمود. چرا که اگر بلافاصله پس از تدریس سئوال شود ممکن است فراگیر از حافظه کوتاه مدت خود استفاده کرده و پاسخ را بر مبنای اطلاعات ثبت شده در آن ارائه دهد. بر این اساس شناخت‌گرایان مراحلی در تدریس از جمله ایجاد انگیزه،ارائه مفاهیم‌ اساسی و پایه‌ای،کمک به فراگیر در سازمان دادن مطالب اخذ شده و ارتباط دادن آنها به‌ یکدیگر،فراخوانی و بازیافت مطالب یاد گرفته شده در برخورد با موضوعات و مواد آموزشی جدید،عمل و واکنش فراگیر جهت آگاهی و سنجش از چگونگی یادگیری، بازخورد و تقویت جهت آگاه شدن و اصلاح و تقویت واکنشهای نشان داده شده و به تعمیم‌ یعنی انتقال دانش و اصول یاد گرفته شده به موقعیتهای جدید،مشخص نموده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.