Skip to main content
فهرست مقالات

اختیار و اراده در عالم برزخ

نویسنده:

(9 صفحه - از 116 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : عالم برزخ، اراده، اراده در عالم برزخ، عالم برزخ اختیار و اراده، اختیار، نفس انسانی در عالم برزخ، اختیار و اراده، فاعل، معاد از دیدگاه امام‌خمینی، عالم عقل علت عالم مثال

خلاصه ماشینی:

"اما اختیار یعنی کار را از روی آگاهی و میل و اراده قطعی انجام دادن، که این حالت مخصوص موجودات دارای آگاهی و شعور است در نتیجه عادت‌ها و غرایز و کارهایی که افراد نادان و دیوانه انجام می‌دهند اختیاری نیست. اما در کارهایی که توسط قلب انجام می‌گیرد نیاز به اراده و مقدمات آن نیست بلکه مستقیما از خود نفس انسانی صادر می‌گردد چون اختیار در ذات نفس وجود دارد و دلیل آن هم وجدان است. (2) نتیجه‌ای که از این مباحث عقلی که در جای خود مفصلا بحث شده است به دست می‌آید این است که نفس انسان در عالم برزخ و در صورت مثالی خود از نظر وجود هستی کامل‌تر از وجودش در عالم دنیاست و تمام کمالاتی را که در عالم ماده داشت مانند حیات علم قدرت... در عالم برزخ به شکل کامل‌تری داراست بنابراین اراده و اختیار را که یکی از کمالات وجودی نفس انسانی و لازمه‌ی علم و حیات و قدرت است نیز دارا می‌باشد هم‌چنان‌که حضرت امام‌رحمه الله در این‌باره به طور گویا و شفاف می‌فرمایند: «وقتی نفس از عالم طبیعت بیرون رفت و یک موجود برزخی شد به مراتب قوی‌تر از اینجاست لذا چون قوی است منش‌آت و صور علمیه‌اش، وجودهای قوی عینی خارجی می‌باشند یعنی هر چه در عالم برزخ ایجاد و انشاء شود موجود خارجی قوی‌الوجود خواهد بود چون منشأ قوی الوجود است هرچه نفس بیشتر به تجرد برسد منش‌آتش قوی‌تر و دارای شدت وجودی بیشتر خواهد بود... در نتیجه وجود برزخی انسان هم چون حیات و علم و آگاهی دارد فاعل ارادی است و اراده دارد اما در معنای خاص خود یعنی فاعل بالرضا یا بالعنایه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.