خلاصه ماشینی:
"با نگاهی اجمالی به قریب 23 اثر به جای مانده از مرحوم جبار باغچهبان در زمینههی کودکان،تعلیم و تربیت بهطور عام و نیز تعلیم و تربیت ویژه دانشآموزان ناشنوا،و نگاهی به مقالات کتبی که در خصوص معرفی این معلم سختکوش نگاشته شده است،و همچنین با توجه به قریب 50 سال فعالیت آموزگاری او، نکاتی ظریف و تأسفبار در جامعهء آموزش و پرورش کشور مییابیم.
2-با وجود گذشت قریب به پنجاه سال از ارائه روش ترکیبی در سوادآموزی به دانشآموزان کلاس اول عادی و ناشنوا از (به تصویر صفحه مراجعه شود) طرف باغچهبان که به نام وی نیز شهرت دارد و توسعه و کار بست تکنیکهای ادبیات کودکان اعم از قصهگویی،شعرگویی،نمایشنامه،قصه مصور و تشکیل رشته های مختلف روانشناسی و علوم تربیتی با گرایشهای مختلف مثل کودکان استثنائی،بالینی،آموزش پیش دبستانی،امور تربیتی و مشاوره در مقاطع کاردانی،کارشناسی و کارشناسی ارشد،و همچنین ترجمه و تألیف منابع مختلف در زمینههای فوق،هنوز حدود دهها هزار تن از معلمان،دانشجوبان،استادان و مدرسان دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی و مراکز تربیت معلم کشور،تنها منبعی که بتواند بهطور عملی راهگشا در سوادآموزی به دانشآموزان کلاس اول عادی و ناشنوا و نوشوادان بزرگسال باشد،همانا کتاب ارزشمند«اسرار تعلیم و تربیت یا اصول تعلیم الفباء»،تألیف جبار باغچهبان به سال 1327 است که مطالب آن در فصل اول از بخش دوم کتاب روش تدریس فارسی ابتدائی،ویژهء مراکز دانشسراهای تربیت معلم،رشتهء آموزش ابتدائی به کد 6004،بدون تغییرات و با حفظ چارچوبی کلی روش ترکیبی ارائه شده و مورد استفاده همگان است."