Skip to main content
فهرست مقالات

صلاحیتهای حرفه معلمی

نویسنده:

(4 صفحه - از 62 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : صلاحیت ، معلم ، تربیت ، صلاحیت معلمی ، صلاحیتهای حرفه معلمی ، تعلیم و تربیت ، مهارت ، تربیت معلم ، انسان ، صلاحیتهای حرفهء معلمی براساس نظام

خلاصه ماشینی:

"در این حالت نیز می‌گوییم که این‌ فرد در کار معلمی صلاحیت لازم را به‌طور ناقص کسب کرده است. صلاحیت معلمی بنابراین،می‌توان گفت:«منظور از طلاحیت معلمی،مجموعهء شناختها،گرایشها و مهارتهایی است که معلم با کسب آنها می‌تواند درحجریان تعلیم و تربیت به پروررش جسمی، عقلی،عاطفی،اجتماعی و معنوی فراگیران‌ کمک کند. » اگر فردی در جریان تربیت معلمی خود شناختهای لازم را به دست آورد و نسبت به امر تدریس و یادگیری در او نگرشهای مثبت فراهم‌ نشود،معلمی او ناقص است و نمی‌تواند به‌ یادگیری مؤثر کمک کند. گذری بر ویژگیهای تربیتی در اسلام و جامعیت صلاحیتها چهار ویژگی کلی نظام تربیتی اسلام را ذکر می‌کنیم و براساس آن،جهت‌گیری خود را در خصوص صلاحیت معلم مشخص می‌سازیم: الف-تربیت الهی است: منظور از الهی بودن تربیت این است که‌ جهت همهء فعالیتهای تربیتی،اعم از اهداف، محتوا،اصول و روشهای تربیتی باید صبغهء الهی داشته باشد و محصولی که تولید می‌کند، به درد جامعهء اسلامی بخورد. تعلیم و تربیت اسلامی به‌ رشد همهء این تواناییها عنایت دارد و جنبه‌های‌ اساسی شخصیت انسان را به‌طور موزون و هماهنگ پرورش می‌دهد. انواع صلاحیتها صلاحیتهای معلمی را در سه حیطه می‌توان‌ طبقه‌بندی نمود: الف-صلاحیتهای شناختی‌1 منظور از صلاحیتهای شناختی،مجموعهء ؟؟؟و مهارتهای ذهنی است که معلم در (به تصویر صفحه مراجعه شود) شناخت و تحلیل مسایل و موضوعات مرتبط با تعلیم و تربیت توانا می‌سازد. مثلا اگر کسی در دورهء کودکی و نوجوانی به علت فقدان محیط سالم‌ تربیتی در خانواده،دچار افسردگی شود و همین شخص وار دوره‌های تربیت معلم گردد، در کسب صلاحیتهای عاطفی با مشکل مواجه‌ خواهد شد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.