خلاصه ماشینی:
"لذا نگارنده سعی دارد در این نوشتار به تجزیه و تحلیل اجمالی اشعار موجود در کتب فارسی این دوره بپردازد و خوانندگان محترم را متوجه معضلی قابل توجه در نظام تعلیم و تربیت سازد که به گمان او ناپخته پرداختن به شعر-به عنوان یک روش بسیار جذاب و مؤثر-در دوره ابتدایی است.
9و بر همین اساس است که گفته میشود:کودک در ده سالگی از مشاهده تصاویر و مناظر و شنیدن آهنگهای زیبا دچار خوشی میگردد و به وجود میاید10 با توجه به موارد فوق باید توجه جدی به شعر کودکان،به خصوص در دوره حساس ابتدایی مبذول گردد تا از این استعداد بالقوه استفاده دقیق صورت پذیرد.
وضعیت شعر در کتابهای فارسی دوره ابتدایی این شعرها با توجه به نکات زیر قابل بررسی است: الف:شاعران.
با توجه به تفاوتی که بین شعر و قصه منظوم اشاره شد،9 مورد از شعرها قصه منظوم میباشند که با این وجود تنها 19 مورد را میتوان شعر به مفهوم دقیق کلمه نامید14 نقد،بررسی و تحلیل بر اساس آنچه گذشت نتایج زیر قابل توجه است: الف:حجم شعرها-آنچه در اولین نگاه به کتابهای فارسی به نظر میرسد حجم کم اشعار نسبت به حجم کلی کتابهاست.
(بهتصویرصفحهمراجعهشود) (بهتصویرصفحهمراجعهشود) پیشنهادها با توجه به نقد و بررسی اجمالی اشعار در فصل دوم این نوشتار برای حل این مشکل پیشنهادهای زیر ارائه میشود: 1-در کتابهای فارسی از اشعار خاص این گروه سنی استفاده شود و استفاده از گنجینههای ادب فارسی به شکل بسیار محدود در این کتابها صورت پذیرد و بهرهگیری بیشتر به سالهای بعد موکول شود.
3-با توجه به وجود اشعار فراوان برای کودکان،از امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش توقع میرود جهت اجرای سرود (بهتصویرصفحهمراجعهشود) بیشتر اشعاری استفاده کند که با ویژگیهای لازم شعر کودک انطباق داشته باشد."