خلاصه ماشینی:
محققان بر حاصل نتایج بدست آمده از بررسی پرسشنامه گزارش کردهاند که مقایسهء نمرات سه گروه در خرده مقایسها نشان داده است که دانشآموزان غیرشاهد مدارس شاهد بهطور معناداری کمتر از دو گروه دیگر علایم مرضی را گزارش دادهاند،و هیچ تفاوت معناداری بین دانشآموزان شاهد مدارس شاهد و دانشآموزان غیرشاهد مدارس عادی وجود ندارد.
ضمنا دانشآموزان دختر در برخی از خرده مقیاسهای CDS (مثل افسردگی و مشکلات اجتماعی)بهطور معناداری بیشتر از دانشآموزان پسر علایم مرضی نشان دادهاند.
4-بین طول مدت شهادت پدر و نمره دانشآموزان شاهد مدارس شاهد در مقیاس CDS همبستگی منفی و معناداری وجود دارد.
ابزار تحقیق: به منظور مطالعه ویژگیهای روانشناختی آزمودنیها از مقیاس افسردگی کودکان ( CDS )که به وسیلهء لنگ و تیشر(1978)تدوین شده و بعدا در سال 1983 مورد تجدید نظر قرار گرفته است(تیشر و لنگ،1983)،استفاده شد.
تحلیل دادهها و نتایج با استفاده از یک آزمون تحلیل واریانس 2(جنس)*3(گروه)روی سن آزمودنیها مشخص شد که هیچ تفاوت معناداری بین سن آزمودنیهای پسر و دختر وجود ندارد ( F-2/13;df]1 ù 293[;P-N.
براساس نتایج این آزمونهای دانکن،در کلیه موارد فوق،تفاوتهای معنادار ملاحظه نسبت به دو گروه دیگر بود و در هیچ موردی تفاوت معناداری بین نمرات دانشآموزان شاهد مدارس شاهد و دانشآموزان غیرشاهد مدارس غیرشاهد ملاحظه نشد.
نتایج آزمونهای همبستگی پیرسون به کار رفته برای ارزیابی رابطه بین مقیاسهای فرعی CDS و DUR در جدول شماره 4 خلاصه شده است.
از یک سلسله آزمون t-test برای تحلیل این دادهها بهره گرفته شد؛از DUR کوتاهمدت در مقابل بلندمدت بهعنوان متغیرهای مستقل و نمرات مقیاسهای فرعی CDS بهعنوان متغیرهای وابسته استفاده شد.