Skip to main content
فهرست مقالات

آجال

نویسنده:

ISC (7 صفحه - از 70 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : اجل ، شرح المقاصد ، مرگ ، شرح الاصول الخمسة ، قم ، بن عمر بن عبد ، اسلامی ، انسان ، الطبعة ، شیخ محمد بن حسن

خلاصه ماشینی:

"برخی از معتزله بغداد و گروهی از امامیه بر این عقیده‌اند که خداوند برای انسان دو اجل مقرر کرده است: اجل معین (محتوم، مسمی) و اجل معلق(مشروط، موقوف)(تصحیح الاعتقاد، ص 66؛ کشف المراد، ص 140). ب. گروهی از معتزله بغداد گفته‌اند: اگر کشته نمی‌شد، حتما زنده می‌ماند؛ زیرا اگر زنده نمانده و به مرگطبیعی از دنیا رود، مذمت و قصاص قاتل واجب نخواهد بود، با این که واجب است(کشف المراد، ص 141؛ شرح المقاصد، ج4، ص 316؛ شرح الاصول الخمسة، ص 782). این دیدگاه مورد قبول فلاسفه اسلامی نیز هست، زیرا آنان اجل را به طبیعی یعنی انسان زمان عمر طبیعی خود را به انجام رساند و اخترامی یعنی مرگ انسان پیش از اتمام آن زمان، در اثر حادثه‌ای فرا رسد تقسیم کرده‌اند(الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، ج9، ص 242؛ التفسیر الکبیر، ج12، ص 154و 153؛ الکلیات، ج1، ص 59)."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.