Skip to main content
فهرست مقالات

نشانه ها و هنجارها در رادیو جوان (بخش اول)

نویسنده:

(15 صفحه - از 12 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : رادیو، نشانه‌ها، جوان، شبکه، رسانه‌ای، پیرا زبانی، پیام، متن، تلویزیون، هنجارها در رادیو جوان

خلاصه ماشینی:

"این واقعیت،صاحب‌نظران فرهنگی و به‌ویژه آنان را که از منظر انتقادی،در مطالعات رسانه‌ای متمرکز هستند،به تأمل وامی‌دارد که مگر فرآیند پیام‌آفرینی در (*)دانش‌آموخته حوزه علمیه قم(خارج فقه و اصول) (*)دانشجوی مقطع دکترای ارتباطات و فرهنگ‌ اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) مدیر گروه مطالعات ارتباطات دینی پژوهشکده (*)باقر العلوم(ع) این شبکه،به‌ویژه در برخی برنامه‌های خاص آن،از چه ویژگی‌ای برخوردار است که منجر به‌ چنین واکنش‌های دوگانه‌ای شده است؟آیا شنوندگان انبوه شبکه،در مسیر اجتناب از دیسیپلین‌ها، هنجارها و استاندارهای فرهنگی،این رادیو را برگزیده‌اند یا خیل منتقدان پر شمار آن نوآوری‌های‌ رسانه‌ای را در تعارض با اصالت فرهنگی می‌پندارند؟یا واقعیت چیز دیگری است؟ به نظر می‌رسد برای گزینش رویکرد درست‌تر نسبت به واقعیت این رادیو،چه از جهت فرآیند پیام‌آفرینی و ساختار پیام و چه به لحاظ تأثیرات اجتماعی-فرهنگی و گفتمان‌های معنایی که از سوی آن پراکنده می‌شوند،باید ضمن عبور از روش‌های در دسترس‌تر،ولی سطحی‌تر نقد عرفی‌ شفاهی و نقد رادیو-تلویزیونی یا روزنامه‌ای به سراغ روش‌های قدرتمندتر و مؤثرتر بررسی و تحلیل پیام‌های رسانه‌ای شتافت. عناصر بیانی رادیو عبارتند از کلام،موسیقی و افکت که هر سه از ماهیتی شنیداری برخوردارند؛ ولی در این نوشتار،تأکید بیشتری بر یک عنصر بیانی دیگر،به نام پیرا زبان‌4خواهد شد که هر چند ذیل گفتار قرار می‌گیرد،کلام نیز به‌شمار نمی‌آید و در ادبیات ارتباطی و نشانه‌شناختی،در حوزهء ارتباطات غیر کلامی،از آن سخن به میان می‌آید. یک پژوهشگر ایرانی براساس چنین الگویی،برخی از نمونه‌های گفتاری سریال‌های تلویزیونی‌ ایرانی را به لحاظ دلالت احساسی آن،مورد بررسی قرار داده است:01 نام سریال‌\پاره گفتار\بلندی‌\زیر و بمی‌\طنین‌\آهنگ‌\وزن(ریتم)\شیوهء بیان راه بی‌پایان‌\منصور:«سلام‌ مینا خانوم، بزرگ شدی، خیلی هم‌ قشنگ شدی»\ملایم‌\بم‌\رسا\کند\منظم و بریده‌بریده‌\محبت صاحبدلان‌\جلیل خطاب به‌ سید خلیل:«بلند شو،از خونهء من‌ برو بیرون."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.