خلاصه ماشینی:
"با توجه به توانائیهای صادراتی بخش کشاورزی از نظر منابع(تاکنون 10 درصد از منابع آب و خاک برای محصولات صادراتی استفاده شده است)و مزیتهای نسبی محصولات کشاورزی در حال حاضر برای صادرات لزوم توجه به نقاط قوت و تقویت آنها در رفع مشکلات و ضعفهای موجود و چارهاندیشی اساسی و مناسب برای آنها را بیش از گذشته ضروری ساخته است در بازارهای جهانی نیز فرآوردههای کشاورزی ایران با سه مسئله مهم عضویت در سازمان تجارت جهانی( WTO )و تبعات آن در کوتاهمدت و بلند مدت و پیشبینیهای لازم و برنامهریزی برای آن،لزوم به کارگیری استانداردهای قابل قبول بین المللی (از سال 1997 استانداردهای ایزو 9000 در جامعه اروپا به عنوان حد اقل قابل قبول برای واردات مد نظر هستند)و پیوستن به تجارت الکترونیک( EDI )و بهرهمندی از مزایای آن حد اکثر تا پایان نیمه دوم 1990 و تغییر ساختار بازرگانی سنتی روبروست که بحث استانداردها موضوع اصلی این مقاله را تشکیل میدهد.
اما در زمینه قیمت در بازارهای جهانی ایران نقش تعیینکننده نداشته و اکثر محصولات خشکبار و ادویههای ایران با توجه به عدم رعایت استانداردهای بهداشتی و زیست محیطی و پایین بودن کیفیت،عدم توجه و سرمایهگذاری لازم در بستهبندیهای مصرفکننده، تبلیغات و حضور مستمر در بازارهای جهانی و عدم تحقیقات بازاریابی و بازارشناسی کافی و مناسب،کمبود تحقیقات لازم برای بهبود کیفیت و شناسایی واریتهها،روشهای کشت و عدم به کارگیری تکنولوژی جهت عملآوری،به صورت فله به بازارهای جهانی عرضه شده است."