Skip to main content
فهرست مقالات

مفاهیم بنیانی ساختگرایی

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 27 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : ساختگرایی ، مفاهیم بنیانی ساختگرایی ، مفهوم ، قوانین ، تعریف ساختگرایی کاری ، تکوین ، ترکیب ، کلیت ، قوانین حاکم ، قانون شرکت‌پذیری عمل ترکیب

خلاصه ماشینی:

"مفهوم تبدیل کمک می‌کند که تعریف مورد نظرمان را در مرحلۀ مقدماتی محدودتر کنیم زیرا اگر قرار بود فرمالیسم را به هر معنای ممکن،در چارچوب مفهوم ساخت به کار گیریم،پای تمامی آن نظریه‌های فلسفی نیز که به واقع تجربه‌گرا )tsicirpme( نیستند دیگربار به میان کشیده می‌شد،مثلا نظریه‌هایی که تحت تأثیر مثل افلاطونی یا ذوات هوسرلی و یا فرمالیسم کانتی هستند،و همچنین بسیاری از انواع نظریه‌های تجربه‌گرا(مثلا پوزیتیویسم منطقی حلقۀ وین که در مباحث منطق بر صورتهای نحوی و معناشناختی تاکید می‌کند). بدینسان،وقتی کنت می‌کوشد انسانها را بر حسب بشریت توضیح دهد و نه بشریت را بر حسب انسانها،یا وقتی دورکیم کل اجتماعی )elohw laicos( را ترکیبی از افراد می‌پندارد،درست همان‌گونه که ملکول ترکیبی از اتمهاست،یا وقتی روانشناسان مکتب گشتالت مدعی می‌شوند که می‌توانند در ادراک اولیه،کلهای بی‌واسطه را تشخیص دهند که با اثرات میدانی در الکترومغناطیس قابل مقایسه‌اند،همگی به واقع این نکته را به ما تذکر می‌دهند که کل صرفا ملغمه‌ای از عناصر موجود و در دسترس نیست و ما باید از بابت این تذکر سپاسگزارشان باشیم؛در عین حال،وقتی آنها کل را مقدم بر اجزا می‌شمرند یا آن را به معنای«مقارنۀ»اجزاء می‌گیرند،در واقع مسائل را آنقدر ساده می‌کنند که چه‌بسا تمامی پرسشهای اصلی نادیده گرفته می‌شوند-پرسشهایی در باب ماهیت قوانین ترکیب که حاکم بر کل است. حال می‌رسیم به دومین مسئله،مسئله‌ایی بسیار جدی و در واقع مهمترین مسئلۀ ساختگرایی:آیا این کلهای مرکب از آغاز و همواره مرکب بوده‌اند؟این وضع چطور ممکن می‌شود؟آیا کسی اجزاء را[به صورت یک کل]ترکیب کرده است؟یا شاید که اجزا از همان آغاز در فرایند ترکیب بوده‌اند(و این فرایند همچنان ادامه دارد)؟آیا ساختها ضرورتا نیازمند شکل‌گیری‌اند یا آنکه می‌توان در مورد آنها به نوعی شکل‌گیری پیشین )noitamroferp( ازلی و ابدی قائل شد؟ چنین به نظر می‌رسد که ساختگرایی باید بین پیدایش و تکوین بدون ساخت از یک‌سو و کلها یا صورتهای غیرتکوینی از سوی دیگر،یکی را برگزیند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.