چکیده:
از موضوعاتی که قرنها است ذهن و اندیشة متفکران بزرگ اعم از
حکیمان» متکلمان» جامعه شناسال و... را بشود مشغول داشته این
است که پیام دین چیست و دربرگیرندة چه ابعادی از زندگی انسان
است؟ آیا وحی صرقا ترسیم کننده ارتباط انسان پا خدا و عالم اعلی
است؟ یا اینکه هدف نبوث پاسخگوتی به تمام مشکلات علمی و
فکری انسان و تنظیم جنبهها یگوناگون حیات فردی و جمعی در هم
زمینههای مورد نیاز برای دنیا و آخرت است؟ و روی هر یک از این
فروض چگونه میتوان این محتوا و پیام را فهمید و آرزش برداشتهای
دینی ما تا جه حد برخوردار از اعتبار است؟
قران کریم که آخرین پیام وحیانی آفریدگار عالم و سند جاودانه
آلهی برای سعادت و نیکبختی همه انساتها در همیشه تاریخ است» در
این باره دیدگاه خاصی را ارائه میدهد. برای بحث و بررسی پیرامون
ایدة والای قران کریم در این زمینه به خدمت تنی چند از انلدیشمندان
اسلامی که سالیانی از عمر شریف خود را در خدمت گذراندهاند
رفتهایم تا از برداشتها و اندیشههای آنان بهره برگیریم.
این گفتگوها گرچه کوتاه است و خالی ا زکمبود نمیباشد لگن
امیدواریم که بتواند زمینه رابرای طرح اینگونه مبالحث در محافل علمی
بیش از پیش فراهم سازد و محل مدّاته متفکران اسلامی قرا رگیرد.
خلاصه ماشینی:
"مسائل مربوط به جنین شناسی ، ستاره شناسی، هیئت، زمین شناسی ،گیاه شناسی یک سلسله از مسائل مختلف به عنوان اینکه آیات آفرینش هستند و نشانه های وجود حقاند و به تعبیری دیگر کلمةالله هستند اینها هم بالاخره یک ارتباطی پیدا میکنند ولذا در این قسمت هم اشاراتی به این علوم در قرآن شده است اما نسبت به مسائل علوم انسانی تنها اشارت نیست بلکه بالاتر از اشارت است، اصول و ریشه های آنها را ما باید در قرآن مجید جستجو کنیم والا آن تفسیری که درباره «تبیان کل شیء» گفتیم مبنی براینکه « هرآنچه مربوط به سعادت بشر است در قرآن هست» راباید قبول نکنیم با توجه به پذیرش آن تفسیر (که حتما قابلیت هم دارند) ریشه های این علوم را باید در قرآن جستجوکرد.
معرفت: با تشکر، وارد موضوعات محوردوم میشویم، اولین سؤال ایناست که برای فهم معارف و مفاهیم بلند قرآنی چه شرایطی لازم است؟ البته ممکن است یک بحث مفصلی را بطلبد ولی بطور اجمال در حد کلیاتش بفرمایید چه شرایطی لازم است و این گرایش که به اخباریین نسبت میدهند آیا درست است که معتقدند: قرآن را فقط اهل بیت میفهمند و دیگران نمیتوانند ادعا کنند که ماقرآن را فهمیدهایم یا فهم آن حجت است؟ این دیدگاه تاچه حد صحیح است؟ و اگر دیگران میتوانند بفهمند چه شرایطی رابه صورت کلی باید دارا باشند اعم از شرایط معنوی و شرایط علمی تا بتوانند به فهم قرآن نائل آیند؟ آیةالله مکارم: همانطور که عرض کردم آیات قرآن و مفاهیمی که درقرآن بیان شده اینهاراباید دستهبندی و سلسلهبندی کرد،آنچه که مربوط به اولیات زندگی بشر است اینها را قرآن به لسان عربی مبین بیان کردهاست."