Skip to main content
فهرست مقالات

تأویل قرآن

نویسنده:

ISC (7 صفحه - از 44 تا 50)

کلید واژه های ماشینی : تأویل، قرآن، روایات، قرآن کریم، تأویل قرآن، آیه کریمه، وعد، وعیدهای، مصداق، ضمیر

خلاصه ماشینی:

"بعد از ملاحظه کلمات لغت‌شناسان و مفسرین و تتبع درمعانی مستعمل فیه تأویل در استعمالات قرآن و روایات، به مطالعه ودقت در مواردی که تأویل درمورد قرآن کریم به‌کار رفته‌است، پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که تأویل قرآن درلسان آیات کریمه و روایات شریفه عبارت است از: معانی و مصادیقی از آیات کریمه که برای غیر راسخان در علم (نبی‌اکرم - صلی‌الله علیه وآله ـ و ائمه اطهار ـ علیهم‌السلام ـ) ظاهر نمی‌باشد و فهمیدن آن طبق اصول محاوره میسر نیست و آن معانی و مقاصد مزبور چند قسم است: الف ـ معنای حقیقی و مراد واقعی آیات متشابه. به هرحال، اظهر، آن است که مراد از تأویل قرآن در این آیه کریمه، همان مصداق خارجی و تجسم عینی خبرها و وعد و وعیدهایی است که قران کریم در زمینه آخرت بیان داشته است و ماهیت آنها دراین جهان برای انسان پنهان است؛ چه مرجع ضمیر، به قرینه سیاق و اینکه محور کلام قیامت و خبرهای مربوط به آن است، «ما وعدبه فی‌القرآن» باشد و چه مرجع، «کتاب» باشد به لحاظ اشتمالش برآن وعد و وعیدها؛ و: «بل کذبوابمالم یحیطوابعلمه ولمایأتهم‌تأویله‌کذلک کذب‌الذین من‌قبلهم‌فانظرکیف کان عاقبة‌الظالمین» (یونس: 39) در این آیه اکثریت قریب به اتفاق مفسرین ضمیر «تأویله» را به «مالم‌یحیطوا» ارجاع داده‌اندولی «قرطبی» ضمیر را به تکذیب که مصدر «کذبوا» می‌باشدبرگردانده‌است، زیرا در تفسیر «ولمایأتهم تأویله» می‌نویسد: «ای ولمایأتهم حقیقة عاقبة التکذیب من نزول العذاب بهم» در این عبارت، تأویل به حقیقت خارجی «عاقبت»، معنی شده و ضمیر به «تکذیب» ارجاع داده‌شده‌است؛ بدیهی است طبق تفسیر مذکور، این آیه از زمره آیاتی که تأویل در آنها درمورد قرآن کریم به‌کار رفته است، خارج خواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.