نویسنده: ملک محمدی، حمیدرضا؛
زمستان 1378 - شماره 2 (16 صفحه - از 37 تا 52)

"در میان مثالهای موجود از جوامع یوتوپیایی، برخی، تلاشهای صهیونیسم را در ایجاد دولتی یهودی و جامعه ای از یهودیان سراسر جهان، تلاشی برای برپایی یک یوتوپیا قلمداد نموده و اسراییل را جامعه ای یوتوپیایی میخوانند. بدین ترتیب، گلدشایدر موقعیت اعراب را در اسراییل، به سیاهان امریکایی تشبیه مینماید یوتوپیای بسته طبقاتی اسراییل که بر شالودهای از میهن پرستی و انحصارگرایی یهودی استوار است و خطوط اساسی مدلی استبدادی از یک جامعه یهودی را ترسیم میکند، پذیرش ایده یک دولت برای همگان را در عمل،با مشکلاتی اصولی مواجه میسازد. دوم: یهودی- یهودی؛ توتم ارتدکس و تابوی پلورالیسم درون- دینی در فراسوی روابط عینی موجود میان یهودیان و غیریهودیان که بازتابی از تاثیرات ایدئولوژیکی صهیونیستی و برپادارنده جامعه أی طبقاتی با گرایشهای نژادپرستانه است، حیات سیاسی- اجتماعی در سطحی بالاتر از روابط پیشین اما با ضرباهنگی مشابه در جریان است. اگرچه اسراییل به واسطه توصیفات رسمی، متعلق به افرادی است که از سوی حاکمان اسراییل، یهودی شناخته میشوند اما رویکردهای عمومی یهودیان در قیاس با یکدیگر، حکایت از وجود طبقه ای برتر در میان آنان دارد. ناهمخوانی ناشی از قیاس میان اندیشه های یوتوپیایی و آنچه که در عمل، در حوزه روابط یهودی- غیریهودی و یهودی- یهودی بنا گردیده، اسراییل را در فاصله ای بسیار دورتر از جوامع مساوات گرا، برابرنگر وخیراندیش مجموعه شهروندان قرار میدهد و تصویر سرزمین موعود را بهرزمین وعدهها تبدیل مینماید و ارهگذر این تبدیل به جامعه ای ضد یوتوپیا مبدل میشود."
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)