Skip to main content
فهرست مقالات

پایگاه اجتماعی یهودیان شرقی تبار

نویسنده:

(36 صفحه - از 23 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : یهودیان ، اسراییل ، تبارها ، یهودیان شرقی‌تبار ، یهودیان شرقی ، پایگاه اجتماعی یهودیان شرقی‌تبار ، مشاغل ، مهاجران ، نسل ، بخشهای یهودی جامعه اسراییل

یهودیانی که از کشورهای آسیا و آفریقا و عمدت پس از تشکیل دولت اسراییل در 1948 به آن کشور آمده و در آن ساکنشده‌ اند، یهودیان شرقی خوانده می‌شوند. سالها از حضور آنان در اسراییل می‌گذرد و امروزه جمعیتی افزون بر 2.2 میلینفر را تشکیل می‌دهند. در این نوشتار، بررسی اجمالی موقعیت و پایگاه اجتماعی آنان در جامعه اسراییل، محور اصلیاست و در راه نیل به این هدف، متغیرهایی چون آموزش، شغل و درآمد، مورد تاکید و توجه قرار گرفته و وضعیت شرقیتبارها با دیگر بخشهای یهودی جامعه اسراییل مقایسه شده است.

خلاصه ماشینی:

"البته شاید در رابطه با میزان بی‌سوادی یا تحصیلات ابتدایی ونمایی و زیر دیپلم، وضعیت آنها تا حدودی بهتر شده باشد، اما در زمینه تحصیلات تخصصی و آکادمیک که می‌تواند موجب افزایش قابلیت این افراد برای ورود به بازار کار شود، هنوز فاصله زیادی میان آنها و یهودیان غربی و سابراها ملاحظه می‌شودبررسی دادهها و ارقام نشان می‌دهد وضعیت نسل دوم یهودیان شرقی تبار به لحاظ سطح آموزش، تا حدودی نسبت به پدرانشان بهتر شده است، اما این بهبود در زمینه تحصیلات دانشگاهی و تخصص، کمتر از تحصیلات دبیرستانی و دیپلم بوده است. دو نمودار زیر با استفاده از آمارهای سال 1996 مرکز آمار اسراییل و در رابطه با ساختار جنسی اشتغال در شرقی تبارها و غربی تبارهای نسل اول ترسیم شده است:(24) نمودار شماره 4- میزان مشارکت یهودیان متولد آسیا و آفریقا در نیروی کار غیرنظامی نمودار شماره 5- میزان مشارکت یهودیان متولد آسیا و آفریقا در نیروی کار غیرنظامی با توجه به دو نمودار صفحه قبل می‌توان دریافت در بین غربی تبارهای نسل اول، میزان حضور زنان و مردان در نیروی کار بهاستثنای گروه سنی 55 سال به بالا، در بقیه گروههای سنی نزدیک به یکدیگر است، در حالی که در بین شرقی تبارها میزان حضور زنان و مردان در بازار کار، به استثنای گروه سنی 18 تا 24 سال، اختلاف قابل توجهی را نشان می‌دهد و این اختلاف بین 10 تا 39 درصد نوسان دارد. البته با فرض این که آمارهای رسمی منتشر شده را منطبق با واقعیات موجود در جامعه دانسته و هیچ تردیدی در آن نداشته باشیم، حضور بیشتر نسل دوم در بازار کار، به معنای بهبود وضعیت اشتغال این نسل تلقی نمی‌شود، زیرا چنانکه در سطور آینده اشاره خواهیم کرد، توزیع جایگاهها و ردههای شغلی، هنوز به گونه‌ای است که مشاغل عمدت کارگری، سطح پایین و کم‌ درآمد نصیب یهودیان شرقی تبار (اعم متولدین داخل یا خارج اسراییل) می‌شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.